Starta egen webshop. Börja här med affärsplanen

Att starta sin första webshop är som att ge sig ut på en resa. Man går ett äventyr till mötes och man behöver förbereda sig för att lyckas med en sådan färd. Och ja, vägen till en lyckad webshop är svår och kantad med utmaningar. Statistiken talar sitt klarspråk: bara 50% av de nystartade webbshopparna överlever de första fem åren och endast en tredjedel överlever mer än 10 år. Men, varför misslyckas så många e-handlare på vägen? Svaret ligger i de första trevande stegen. Många som misslyckas börjar helt enkelt resan utan en solid affärsplan. De som tar sig vidare och lyckas nå framgång har en gemensam nämnare: en solid affärsplan.

Den här artikeln är en guide för planeringen av en webshop-strategi, den är logiskt utformad och följer de praktiska aspekter som bör tas hänsyn till.

 

Vad innehåller en affärsplan för en webshop?

Väl utformade affärsplaner är tänkta att hjälpa e-handlare att bibehålla fokus på förutbestämda mål. De hjälper e-handlarna att presentera affärsidéen till långivare eller investerare. Se dem som en karta för den väg du tar en väldefinierad affärsidé till en konkret och förutbestämd slutdestination. En karta från start till mål.

De bästa affärsplanerna kan man läsa som en resplan. De inkluderar strategier för tillväxt, förutbestämda tidsplaner och finansiella mål. Precis som en vägbeskrivning via GPS, så syns vägarbeten och andra hinder som man bör ha en strategi och beredskap för. En affärsplan klargör punkter som kassaflöde, utgifter, marknadsföring och distributionskanaler. Helt enkelt ett ramverk för ditt företag.

 

Varför bör din webshop ha en affärsplan och vem behöver en?

Din affärsplan är, och kommer alltid att vara, det allra viktigaste dokument du skapat. Bara att skriva det hjälper dig att tydligt definiera dina affärsmål och att se problem innan de dyker upp. Det spelar mindre roll om du är på idéstadiet, redan letar investerare eller är igång med att skala upp din verksamhet. Medans du skriver din affärsplan så kommer du att:

 

Få en djupare förståelse för din affärsverksamhet

Kanske fick du din affärsidé som en blixt från en klar himmel; kanske har den grott länge i bakhuvudet. Det spelar mindre roll för du kommer att få nya infallsvinklar och klargöra de infallsvinklar du redan har. Många entreprenörer började med att klottra ner sin idé på ett ark papper för att sedan ta den vidare. Du kommer att stöta på saker som du i förväg inte har tänkt på som t. ex. skatter, supply chain eller lagerhantering. Spara dem till ett senare tillfälle. Istället ska du fokusera på stora övergripande frågor som: vilken produkt är det jag ska sälja, vilka är dina potentiella kunder och hur och var ska du jobba.

 

Identifiera de resurser du behöver

Ok. Du har din idé klar. Nu är det dags att samla de resurserna som behövs för resan. Det kan röra sig om allt från hur stor investering du behöver till ja, lista kommer att bli lång. Men låt oss kategorisera dem till tre: finansiella, fysiska och mänskliga resurser. Du kanske behöver ta ett lån eller få investerare. Du kommer att behöva datorer eller kanske ett lager och sist men inte minst: människor att bli partners med eller anställa.

 

Skapa en road map

Här är det viktigt att vara väldigt konkret. Vart vill du vara om fem år? 10 år? Vill du bygga ett stort företag eller flyga solo? Här ska du skriva upp strategier, försäljningsmål och andra ambitioner. Du ska skapa milstolpar och viktiga KPI:er.

 

En bra konkurrensanalys

Är din affärsidé unik eller inte? Det spelar mindre roll. För du kommer förmodligen att stöta på konkurrenter. Så, vad säljer dem? Kan du lära dig från dem och deras misstag? Kan du göra det dem gör fast bättre? Bra, då har du redan övertaget.

 

Se möjligheter

Den som söker ska finna, heter det och möjligheter finns överallt. Allt ifrån befintliga e-handlare som du kan skapa partnerskap med eller influencers på Instagram.

 

Att komma igång med sin affärsplan för webshoppen

Det är ett relativt komplext dokument du kommer att skapa och det är väl värt tiden att läsa på och titta på mallar eller redan skapade affärsplaner för att se hur strukturen kan se ut. Börja sedan med att besvara dessa tre följande frågorna:

 

Vad är det jag säljer?

Är det en specifik vara eller ett stort utbud av olika varor. Den som läser din affärsplan ska kunna förstå och ibland måste du vara väldigt specifik.

 

Vilken är din målgrupp?

Här kan du behöva skapa en fiktiv profil på din idealkund (persona). Vad får dina potentiella kunder att bli intresserade av din produkt och varför ska de besöka just din webshop?

 

Hur blir dina inköp?

Tillverkar du produkterna själv, ska du använda dropshipping eller ett lager.

 

En affärsplan för webshoppen i sju delar:

Alla affärsplaner ser olika ut men de flest innehåller dessa sju stycken:

  • Sammanfattning
  • Överblick av företaget
  • Marknadsanalys
  • Produkt och tjänst
  • Marknadsplan
  • Logistik
  • Finansiell plan

Sammanfattning

Den här delen av din affärsplan är den du skriver sist. Men, den ska stå överst. Varför är det så? Den ska komma överst för att en läsare snabbt och enkelt ska kunna skapa sig en överblick över din webshop. Den ska skrivas på klarspråk och gärna vara lite säljande. Den ska skrivas sist av den enkla anledningen att medan du gör din affärsplan kommer du att få en djupare kunskap om ditt företag och din kund. Den ska svara på frågorna nedan:

 

Vad gör ditt företag?

En snabb sammanfattning av idén för din webshop. Gör den inbjudande och lättläst. Säljer du produkter t. ex. till B2C och inom vilken nisch i så fall?

 

Vilka uppsatta mål har ditt företag?

Skriv din vision för företaget. Vad vill du uppnå och varför är din webshop bättre än konkurrenternas?

 

Vilken produkt säljer ditt företag?

Beskriv din produkt specifikt. Har du flera produkter – var mer generell i beskrivningen. Varför är dina produkter bättre än konkurrenternas?

 

Vem är dina kunder?

Vilken är din målgrupp. Specifikt segment i en nisch eller en enstaka persona – läsaren måste kunna veta vem som är en potentiell kund för dig.

 

Var ska dina kunder handla?

Ska du bara ha en webshop, flera eller även butiker?

 

Hur kommer intäktsmodellen att se ut?

Den här delen av sammanfattningen ska vara kort och koncis. T. ex ”Godis AB kommer att bedriva en e-handel i Sverige, jobba i partnerskap med godistillverkare och influencers och genom eget varumärke få en marginal på 70%.”

 

Överblick av företaget

Det är också väldigt viktigt att en tänkt läsare ska kunna få en överskådlig och bra inblick i ditt företag. Efter att ha läst den här delen av affärsplanen ska läsaren kunna förstå vad det är för typ av affärsrörelse, vad du har planerat och vad som särskiljer er.

Starta med dessa övergripande stolpar:

  1. Varumärkesnamn, och även andra närstående intressebolag.
  2. Företagsstruktur: bolagets legala struktur. Är du ensam ägare eller är det ett partnerskap eller aktiebolag.
  3. Domännamn. Har du inte ett så registrera ett namn som är lätt att komma ihåg. Gärna en kort domän som har varumärket i sig för att underlätta SEO.
  4. Affärsidé. Beskriv kort och lättförståeligt i en eller två meningar som beskriver varför bolaget drivs, vad idéen är och vem som driver det.
  5. Vision. Vad är din målsättning med bolaget? Vart vill du ta bolaget och hur ska du åstadkomma den resan?
  6. Bakgrundsinformation. Alla gillar en självbiografi – här gör du en för bolaget. När föddes idéen. Hur har det utvecklats och har du en success story. Håll det kort dock.
  7. Ditt team och dina nyckelpersoner. Skriv ner alla de viktigaste spelarna eller medresenärerna du kommer ha med dig.

Marknadsanalys

För att bli framgångsrik inom e-handel, då gäller det ha koll på och känna till sin marknad. Det är av stor vikt att vara påläst och känna till sina konkurrenter, din egen marknadspotential och dina kunders demografi. Efter att du har gjort klart din marknadsanalys kommer du vara en expert inom din nisch.

 

Marknadens potential och möjligheter

För att kunna göra en kalkyl med beräkningar för din försäljning så måste du göra ett estimat av intresset för just din produkt. Det görs ifrån data och KPI:er. Bra faktorer som du ska hålla ögonen på är:

  • Kundbeteende: Du måste veta vilka dina kunder är och vad de vill ha. Hur psykografin och demografin ut? Desto mer du vet om dem och kan utläsa av data – desto bättre kan du skräddarsy din marknadsföring.
  • Gör gärna en SWOT-analys av ditt företag. Du måste kunna förutse många händelser och vara beredd när de dyker upp.
  • Styrkor: Lista upp det bästa med ditt företag.
  • Svagheter: Här gäller det att vara ärlig. Vilka svagheter behöver du arbeta mer på?
  • Möjligheter: Kan utmaningarna i branschen skapa fina möjligheter?
  • Hot: Vilka yttre hot behöver du ta ställning till för att lyckas?

Konkurrentanalys

Om du inte förstår dina konkurrenter, så kommer du aldrig få övertaget. En konkurrentanalys hjälper dig med det. Identifiera nyckelspelarna i din bransch, sen dina direkta och indirekta konkurrenter. Lista dem sedan enligt de här rubrikerna:

  • Affärsmodell
  • Vision
  • Domännamn
  • Webbplatstrafik per månad
  • Nyckelprodukternas kännetecken
  • Prissättningsmodell

Efter du har valt ut dina konkurrenter – gör en ordentlig analys och se hur det går för dem, vad de gör men även vad de hade kunnat göra bättre. Finns det en lucka du kan fylla eller kan du kanske göra en bättre produkt eller ge bättre service än vad de gör?

En analys som den här visar var du kan positionera dig jämfört med konkurrenterna. Titta utefter dessa tre parametrarna:

  1. Differentiering: Om du har en helt unik produkt eller en som är mycket bättre än vad dina konkurrenter har, ja då står du naturligtvis ut.
  2. Målgruppsegmentering: Många bolag väljer en specifik målgrupp och expanderar först till nya och bredare målgrupper när de dominerar den första.
  3. Ledare inom prissättning: Visserligen är det bra att ta mycket betalt för sina tjänster eller produkter, men alla gillar rabatter och deals.

Produkter och tjänster

Här gäller det att bli mer specifik än i din tidigare sammanfattning. Du ska bygga ut och gå in i detalj t.ex. om du säljer en mängd olika produkter eller har ett stort tjänsteerbjudande – lyft upp egenskaper och fördelar så som kvalité, pris och andra USP:ar. Den här delen ska vara lätt för en läsare att läsa så det går bra att stolpa upp i punkter. Försök att fokusera på det positiva, så som USP:ar och er egen expertis, så lyft gärna fram dem.

 

Marknadsplan

Steg 1 i din marknadsplan är att sätta din budget. Så titta på din produkt eller tjänst – vad gör den unik och vilken efterfråga har den? Vad kostar den att producera och vad ska pris ut mot kunden vara? Var finns kunderna och vilka kanaler ska du då använda? När du svarat på dessa frågor så blir det lättare att fördela en mängd pengar på din marknadsföring. De 4 p:na och marknadsföringsmixen har du säkert hört talas om.

Produkt: Är din produkt en premiumprodukt eller har din webbshop en exklusiv design?

Pris: Det finns många faktorer som avgör vad som är ett rätt pris för din produkt. Först och främst är det uppfattat värde. Som nämnts ovan måste kunder tycka att din produkt är värd lika mycket (eller mer) än de betalar.

Påverkan: Påverkan är det P som de flesta företag tenderar att fokusera på. Påverkan täcker alla marknadsföringskanaler och tekniker som du använder för att sälja dina produkter.

Plats: Idag tenderar de flesta marknadsförarna att tänka på digitala annonsplaceringar när de hör orden “plats” eller “placering”. Det är displayannonsering, Facebook annonsering, sökannonsering etc. I stället hänvisar plats till distribution eller hur din produkt kommer att tillhandahållas till din kund.

 

Marknadsföringskanaler

Bra marknadsföringsstrategier driver många konverteringar. Frågan är, vilka kanaler matchar dina kunders demografi? Hänger dina potentiella kunder på Instagram, eller föredrar de att läsa WikiHow-artiklar? Ta reda på var dina framtida kunder befinner sig och skapa en gedigen marknadsföringsstrategi för att nå dem.

 

1. Betalda kanaler.

De flesta företag använder betalkampanjer i viss utsträckning eftersom de ger mätbara resultat relativt snabbt.

Exempel inkluderar: PPC-reklam där du betalar en utgivare som Google varje gång någon klickar på en marknadsförd länk.

Affiliate marketing: Webbplatser och bloggar säljer din produkt för en procentandel av vinsten.

Sociala medier: Du betalar för att marknadsföra din produkt på Facebook eller Twitter.

Influencer-marknadsföring: Du anställer en social media-influencer för att marknadsföra din produkt.

 

2. Organiska marknadsföringskanaler.

Organiska marknadsföringskanaler driver trafik till din webbplats under en längre tid. Organisk marknadsföringstaktik hjälper till att bygga ditt varumärke. Exempel är: Sökmotoroptimering (SEO). Du inkluderar relevanta sökord och fraser i ditt webbplatsinnehålls så att sökmotorerna rankar din webshop och din webbplatsrankning förbättras.

Sociala mediasidor: Du interagerar med följare och behåller en uppdaterad närvaro på Facebook, Instagram och Twitter.

Blogg-nätverk: Externa bloggar driver trafik till din webbplats via strategiskt placerade länkar.

Content Marketing: Annonser, artiklar och blogginlägg på plats drivs till kategori- och produktsidor. (Klicka här för en komplett content marketing guide för e-handlare)

 

Logistik

Vad är det du behöver rent fysiskt och praktiskt för att ha din webshop?

Logistik för din webshop där du behöver allt ifrån datorer, printers, kameror till lager. Genom att skriva den här delen av din affärsplan så kommer du bättre förstå vad som krävas. Delen ska utgöras av följande:

Leverantörer: Var kommer materialet till dina produkter ifrån? Kommer du att betala i förskott och i så fall, hur mycket?

Produktion: Ska du tillverka produkterna själv eller använda dig av en tredjepart, eller vill du ha en dropshipping? Hur är produktionstiden och kommer du att klar av försäljningstoppar?

Leverans: Hur lång leveranstid ska du ha? Hur lång tid behövs för packning och kommer du göra den själv eller använda dig av ett 3PL-bolag. Kan du leverera till utlandet?

Lager: Hur stort behöver ditt lager vara och var ska det ligga. Hur ska du spåra leveranser?

 

Finansplan

Den största antalet av alla bolag behöver kapital. Vissa har sparat, andra hittar finansiärer. Du behöver ha rätt budskap och tonalitet i en finansplan om du t. ex ska pitcha idéen till investerare eller till din bank.

De flesta av alla finansplaner innehåller följande:

Budget

En budget tillhandahåller en insyn i dina intäktskällor och utgifter över tid, det kan vara på månads, kvartals eller årsbasis. Så, med enkel matematik ser du om du går plus eller går back. Det går bra att göra en prognos baserat på liknande företag om du ännu inte har startat ditt företag.

 

Balansräkning

Företag använder sina balansräkningar för att se hur stora tillgångar de har. Balansräkningen brukar ställas upp i två kolumner med tillgångar på ena sidan samt skulder och eget kapital (det vill säga hur tillgångarna finansierats) på den andra. Tillgångarna till vänster i dokumentet, eget kapital och skulder till höger.

 

Kassaflödesanalys

Kassaflödesanalyser är som resultaträkningar i realtid. I stället för att se kostnader och intäkter per kvartal eller år anger kassaflödesanalyser när kostnader och intäkter går ut och kommer in. Om du har mer pengar som kommer in än som går ut har du ett positivt kassaflöde. om du har mer pengar ut än de som kommer in har du ett negativt kassaflöde.

 

Slutsats

En fantastisk affärsplan för en webshop kan ge stora framgångar. När du sitter och skriver din plan lär du dig om viktiga ämnen, som marknadsföring, marknadsanalys och ekonomisk planering. All den extra kunskapen kommer att ge dig mycket positiva fördelar när du börjar din entreprenörsresa. Good luck on your e-commerce endeavour!

 

Starta din webshop hos Starweb

Ska du starta en webshop och vill direkt få utdelning för din plattformsinvestering? Med Starweb får du en erfaren partner som hjälper dig genom hela e-handelsresan. Kom igång med webshopen nu!