Guide för att starta en e-handel

Svensk e-handel blir allt större för varje år, det gäller alla kategorier och 2019 är inget undantag. Jämfört med förra året är den totala tillväxten 15,7 procent, eller 40 miljarder kronor, samma belopp som hela Sveriges försvarsbudget. Totalt lägger svenskarna 300 miljarder kronor på e-handel i år. För att sätta även den här summan i perspektiv är det motsvarande det samlade värdet av SpaceX, rymdtransportföretaget som ägs av Elon Musk. Utöver det har eMarketer gått ut med att den globala e-handeln förväntas växa med mer än 4 biljoner USD år 2021.
Att starta e-handel är stort, naturligtvis tar det mycket tid och ansträngning men det behöver inte vara komplicerat. Den här guiden är tänkt att korta ned startsträckan genom att besvara de flesta av dina frågor och hjälpa dig få en tydlig uppfattning om vad du ska förvänta dig.

 

Hur startar man en e-handel?

Att starta e-handel kräver planering,  en solid och genomförbar plan. Du måste veta exakt vilken produkt eller tjänst du vill sälja. Du måste också förstå dina kunders buyer personas för att effektivt kunna sälja din produkt eller tjänst. Det finns många strategier du kan implementera innan du börjar sälja dina produkter online.

För att starta e-handel måste du:

 

#1. Välja din nisch

När du planerar att starta e-handel är det bättre att vara nischad än att sälja allt möjligt och förvänta sig positiva resultat. Många e-handlare erbjuder hundratals produkter och ett dussintals kategorier utan någon riktig fokus på att vara nischspecifika. Amazon i all ära men även de började sin resa väldigt nischat (bokhandel online). Fram till dess är det det bästa alternativet att fokusera på din nisch och skala därefter i en hållbar takt.

Undersökningar är användbara när du fortfarande befinner dig i idéstadiet eller söker efter en produkt att sälja. Att utforska den nuvarande marknaden kan också hjälpa dig att minska risken och bygga förtroende för din idé innan du investerar för mycket tid och pengar.

Vårt andra förslag är att utvärdera marknaden för din produkt som den är idag för att säkerställa att det finns tillräckligt med efterfrågan att bygga en lönsam verksamhet. Ett sätt att se om det finns en marknad att sälja till är att titta noga på dina konkurrenter. Ta reda på vad de gör och hur, jämför sedan med vad du planerar att göra.

Om det finns konkurrenter, kommer du åtminstone att bekräfta att det finns en befintlig efterfrågan på vad du säljer. Företag som inte tjänar pengar överlever inte, så att lära sig hur dina konkurrenter har lyckats och ungefär hur deras bana har sett ut kan ge dig lite grov validering att det är en marknad du framgångsrikt kan sälja till.

Det enklaste sättet att hitta dina konkurrenter är genom en enkel Google-sökning. Du kan också kolla hashtags på Instagram eller köra en snabb sökning på Facebook. Om du är ny på sociala medier, känn dig inte för blyg för att be en person i ditt liv som är kunnig om lite hjälp.

 

#2. Gör en affärsplan och välj affärsmodell

Nu när du har bestämt dig för vilken produkt eller tjänst du ska sälja måste du ta fram en affärsplan och välja affärsmodell som passar ditt e-handelsföretag. Kom ihåg att det inte finns en enda affärsstruktur som fungerar bäst för alla.

Det finns många skäl att skriva en affärsplan – det är inte enbart för företagare som vill ansöka om finansiering för att starta eller skala sin verksamhet.

En affärsplan kan hjälpa dig att klargöra din strategi, identifiera potentiella hinder, bestämma vad du behöver i resursväg och utvärdera din idé eller dina tillväxtplaner innan du startar ett e-handelsföretag.

Oavsett din anledning till att skriva en affärsplan kommer uppgiften antagligen att känns som en läxuppgift. Det är långt ifrån alla företag som startar med en formell affärsplan, men många grundare finner värde i att kunna gå tillbaka, undersöka sin idé och den marknad de vill komma in på och förstå omfattningen och strategin bakom deras taktik.

Det är därför du skriver en affärsplan.

 

#3. Starta E-handel

Bortsett från att hitta en produkt att sälja online finns det fler utmanande beslut att ta ställning till. För att starta en e-handel måste du ta hänsyn till några grundläggande delar. Låt oss gå igenom dem en efter en.

Steg 1: Välj ett namn

Namnet på ditt e-handelsföretag och din webbplats behöver inte vara samma, men det är starkt rekommenderat. Att ha ett starkt varumärke ger dig en omedelbar fördel när du startar ditt företag. Rätt namn kan vara ett företags mest värdefulla tillgång, vara särskiljande och påskynda acceptans. Fel namn kan kosta en förmögenhet.

Steg 2: Skaffa en logotyp

När du har valt ett minnesvärt namn och registrerat en motsvarande domän är det dags att skapa en enkel logotyp.

  • En logotyp måste vara enkel: En enkel logotypdesign möjliggör enkelt identifiering och gör att logotypen är mångsidig och minnesvärd. Effektiva logotyper har något oväntat eller unikt.
  • En logotyp måste vara minnesvärd:  En effektiv logotypdesign bör vara minnesvärd och detta uppnås genom att ha en enkel men ändå lämplig logotyp.
  • En logotyp måste vara tidlös: En effektiv logotyp ska åldras väl. Logotypen bör vara “framtidssäker”, vilket betyder att den fortfarande bör vara effektiv om 10, 20, 50+ år.
  • En logotyp måste vara mångsidig: En effektiv logotyp ska kunna fungera i olika medier och applikationer.
  • En logotyp måste vara lämplig: Hur du placerar logotypen ska vara lämpligt för dess avsedda syfte.

Steg 3: Förstå sökmotoroptimering (SEO)

Du är nästan redo att börja starta din e-handel. Innan du hoppar in i det bör du dock förstå grunderna i sökmotoroptimering så att du kan strukturera din webbplats och sidor för Google och andra sökmotorer.

Steg 4: Registrera ditt företag

När du har ett namn och logotyp för ditt e-handelsföretag är det dags att registrera det. Registreringen gör att du skyddar namnet tillsammans med rad andra rättsliga förmåner. Hoppa inte över det!

Steg 5: Ansök om licenser och tillstånd

Att driva en e-handel utesluter dig inte från affärslicenser eller tillstånd som gäller för vanliga butiker. Kontrollera landets lagar för att se vilken typ av skattlicenser eller företagslicenser du måste ha för att starta ett e-handelsföretag.

Steg 6: Identitet

Börja med att visualisera ditt företags identitet. Du måste fokusera på att bli ett varumärke som bygger starka relationer till sina kunder.

Välj de färger du vill att ditt varumärke ska representera; vilka typer av innehåll du kommer att använda för att marknadsföra dina produkter eller de typsnitt du kommer att använda på hela din webbplats. Anställ en professionell designer om det finns utrymme i din budget, det kommer att ge en starkare effekt. Om inte, gör det själv. Men var konsekvent.

Om din produkt till exempel är för professionella affärskvinnor, kanske du vill undvika “flickfärger”. Det är viktigt att förstå din målgrupp. Det är vad som kommer att leda ditt varumärke till större framgångar.

Steg 7: Hitta rätt leverantörer

Det är en tuff konkurrens när det gäller att sälja produkter online. Det ligger i ditt intresse att hitta pålitliga leverantörer som kan erbjuda kvalitetsprodukter och tjänster till rimliga priser. Se också till att de inte äventyrar dina leveransfrister. Ta dig tid att söka upp och utvärdera olika leverantörer tills du hittar rätt för att starta din e-handel.

Några saker att komma ihåg:

  • Skapa attraktiva landningssidor
  • Sälj högkonverterande produkter
  • Skriv fängslande produktbeskrivningar
  • Använd alltid högupplösta bilder för dina produkter

 

#4. Att välja rätt e-handelsplattform

Många företagare tenderar att göra ett avgörande misstag genom att välja en e-handelsplattform som inte fungerar för deras affärsmodell. Det finns olika aspekter du måste utvärdera innan du väljer en e-handelsplattform.

Fel e-handelsplattform skapar inte bara problem i framtiden, utan påverkar också den pågående verksamheten avsevärt. Det finns många e-handelsplattformar du kan välja mellan och varje e-handelsplattform har sina fördelar och funktionalitet. I en annan artikel går vi genom 5 vanliga misstag e-handlare gör när de väljer e-handelsleverantör. Se till att läsa den innan du gör några beslut.

 

#5. Marknadsföra din E-handel

När du startar en e-handel finns det inga garantier att dina potentiella kunder hittar dig direkt. Därför måste du marknadsföra dina produkter effektivt. Du kan göra det genom att optimera din webbplats enligt de senaste standarden för sökmotoroptimering (SEO). Det är viktigt!

Dagarna med “keyword stuffing” är långt borta, men SEO lever fortfarande och klarar sig bra. Du måste ha sökord eller sökfraser för varje landningssida i din e-handel. Du måste placera dina sökord i dina webbadresser såväl som i dina landningssidor, bloggar och annonskampanjer. Allt du behöver för att försöka driva trafik till din webbplats.

Att starta e-handel kräver en genomtänkt plan. Du måste investera klokt när det gäller marknadsföring online. Du kan prenumerera på olika marknadsföringsnyhetsbrev, lyssna på olika digitala marknadsföringspodcasts och hålla ett fågelperspektiv på branschen. Det är viktigt att lära sig handlingsbara marknadsföringsstrategier för att göra din e-handel framgångsrik på lång sikt. Här är några kanaler att överväga:

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är att skicka marknadsföringsmeddelanden till blivande och nuvarande kunder via e-post för att sälja, utbilda eller bygga lojalitet.

E-post är en “ägd” digital marknadsföringskanal – det vill säga avsändaren kontrollerar innehåll och distribution – och fungerar vanligtvis bäst när den används för att skicka personliga, relevanta meddelanden till segmenterade listor. E-post är ett särskilt viktigt verktyg i förhållande till e-handel, där det används för att skicka transaktions-, kampanj- och uppdateringar.

Sociala medier

Sociala medier kan hjälpa dig att bygga engagemang kring ditt e-handelsföretag där kunderna redan tillbringar sin tid.

Ditt företag (dvs. din webbplats) är centrum i din sociala mediestrategi. Och din strategi är hur du kopplar ihop alla dina sociala medieinsatser till dess olika mål.

Sociala medier kan ha olika typer av funktioner för ditt företag, från att driva trafik och försäljning, bygga varumärkesmedvetenhet, samla en engagerad publik, connecta med kunder, ge support och så mycket mer.

Detta beror på att du har ett brett utbud av kanaler att integrera, var och en med sina egna styrkor, svagheter och möjligheter att överväga.

PPC Annonsering

Om du någonsin har lagt märke till annonserna som visas ovanför sökresultaten på Google och andra sökmotorer, är du redan bekant med PPC eller Pay-Per-click annonsering. Det finns olika typer av PPC-annonser, men en av de vanligaste typerna är den betalda sökannonser. Dessa annonser visas när folk söker efter saker på tex Google – särskilt när de utför kommersiella sökningar, vilket innebär att de letar efter något att köpa.

Andra former av PPC-annonsering inkluderar displayannonsering (vanligtvis bannerannonser) och remarketing.

 

Att starta e-handel är bara början

Att starta en egen e-handel är lika spännande som det är utmanande. I snabb takt kommer du att lära dig massor om att välja en produkt, utvärdera dess lönsamhet, ta reda på hur den ska produceras, starta en e-handel, marknadsföra och sälja till nya kunder. Processen kan kännas som att du löser ett pussel.

Vi hoppas att den här guiden hjälper dig att få en tydligare uppfattning om vad som krävs för att starta ett e-handelsföretag. Som alltid är det bästa rådet någon kan ge bara att komma igång och att njuta på vägen.