Spelar webbutiksdesign någon roll?

Självklart är vårt svar. Det tar ca 5 sekunder för en besökare att bedöma om webbutiken ser seriös ut. Webbdesign innefattar allt ifrån att skapa en struktur för webbutiken till att ta fram en tilltalande grafisk design. En bra och användarvänlig design resulterar i fler köp.

  • Responsiv design
    Idag sker 50 % av alla köp sker på mobiler och surfplattor. Därför är det otroligt viktigt med en responsiv e-handel som fungerar lika bra på dator, surfplatta och mobil. Webbutiken anpassar sig automatiskt efter skärmstorleken och antal kolumner och bilder visas olika beroende på vilken enhet besökaren använder sig av.Dessutom identifierar och rankar Google webbplatser som är mobilvänliga. Det innebär att en responsiv webbplats kommer att rankas högre i de mobila sökresultaten.
  • Struktur
    Börja med en plan för en användarvänlig webbutik. Vad som ska finnas med och en struktur för undersidor, kategorier och produkter/tjänster. En struktur som känns logisk för besökaren. De flesta människor är bekväma med att läsa en webbsida på samma sätt som de läser en bok, från vänster till höger uppifrån och ner.Se det ur en ny besökares perspektiv. Då kanske inte strukturen ska bygga på hur företaget är organiserat eller produktområden i sig, utan snarare efter användningsområde och med ord som kunden använder, inte tillverkaren.
  • Grafisk design
    Syftet med design är så mycket mer än att bara vara snygg. Framförallt handlar det om att möta användarnas behov. Detta görs genom att skapa en bra balans mellan funktion och form som är lätt för besökarna att ta till sig.Trenderna inom webbdesign svänger ofta och det är viktigt att hålla sin butiksdesign uppdaterad med ett modernt utseende som ligger i tiden. Starweb följer de senaste designtrenderna och lägger stor vikt vid den responsiva designen. Webbutiken skall se bra ut oavsett vilken enhet som används och designen bör alltid anpassas till de vanligaste webbläsarna.

    Det första intrycket kan vara avgörande för om en kund väljer att gå vidare med sitt köp eller inte. För att en butik ska vara framgångsrik krävs det att designen är enkel och säljande. Relevanta bildval, texter och knappar som uppmanar till köp är avgörande.

Läs mer om våra designpaket.