Kan snapchat få min E-handel att växa?

Snapchat + e-handel = sant! Snapchat är en av de mest populära apparna bland ungdomar idag. Det gör att du genom marknadsföring på appen har en unik möjlighet att nå ut till den här gruppen. De konsumerar inte traditionella medier i någon större utsträckning och tillbringar allt mindre tid på Facebook och de andra sociala medier-jättarna, så det är på Snapchat de är möjliga att nå.

Än så länge är Snapchat-annonsering inte lika populärt som Facebook Ads eller Google Ads. Läs gärna Starwebs guide om content marketing för e-handlare. Där skriver vi mer om dom olika åldersgrupperna för respektive social media plattform.

Fördelar med Snapchat och din e-handel

Det finns en rad olika fördelar med att välja att använda Snapchat för marknadsföring för din e-handel. Förutom att du har möjlighet att nå ut till en konsumentgrupp som annars är svår att nå med annonsering, är det en app som anstränger sig för att ligga i framkant. Under våren har de till exempel lanserat ett AR-verktyg som gör det möjligt att prova kläder och skor.

Det sker genom att personen använder sin kamera-app och kan se hur ett plagg passar, och fungerar som ett virtuellt provrum. Säljer du just kläder eller skor är denna funktion i sig en stor fördel som kan göra det värt att använda Snapchat för din marknadsföring. Andra skäl till att välja just den här appen är att det går att annonsera relativt billigt, och att din marknadsföring kan ses av många. Även om det bara är ett par sekunder per visning kan det skapa en stor genomslagskraft.

Finns det några nackdelar?

Att få personer stannar på ett sponsrat inlägg eller annan marknadsföring i sociala medier mer än några sekunder är en utmaning. Det krävs nya kommunikationsstrategier för att lyckas nå ut med något så snabbt. Till viss del arbetar Snapchat mot denna tendens, till exempel med det virtuella provrummet där de intresserade tillbringar betydligt längre tid. Andra nackdelar kan vara att det framför allt är ungdomar det går att nå den här vägen, så det kan bli nödvändigt att arbeta med marknadsföring i flera olika sociala medier parallellt.

Framtiden = AR-SHOPPING

Det satsas mycket inom AR-Shopping. Snapchat är ett av bolagen som lagt många miljoner kring AR-utvecklingen. I en artikel på ehandel.se kan man läsa om Puma som blir ett av världens första exempel.