Smarta funktioner att använda i julhandeln

Med den annalkande julförsäljningen och den efterföljande rean finns det många möjligheter till kreativa uttryck i webbutiken som driver försäljning. Här kommer några tips på vad som kan te sig komplicerat, men som är väldigt enkelt att administrera i webbutiken. Ett par knapptryck är allt som behövs.

  • Adventskalender – En utvald produkt som får extra uppmärksamhet varje dag i december är alltid populärt. Skapa en produktlista på startsidan med en specifik produkt och döp den t.ex. till dagens lucka, dagens klipp eller dagens julklappstips. Skapa köpsug med en ny produkt varje dag och gärna med ett extra bra pris som bara gäller den dagen.
  • Paketinslagning – Mångas mardröm som det dessutom går att ta betalt för. Skapa en produkt som heter paketinslagning och välj den som specifik produkt under merförsäljning i kassan. Addera gärna med fler julklappstips och varför inte döpa om rubriken till något kul som ”Tomten tipsar”.
  • Leverans innan jul – Använd lagerstatus för att ta bort alla tvivel inför julklappsinköpen. Skapa ett nytt lämpligt lagerstatus, t.ex. leverans innan jul, under inställningar/lagerstatusar. Använd sökverktyget under produkter och filtrera t.ex. fram en kategori, ändra markerade produkter och byt till det nya lagerstatuset för valda produkter.
  • Priserbjudande/REA Rabattkoder är ett sätt att jobba med priserbjudanden, men varför inte köra priskampanjer på hela kategorier? I produktsöket ändrar du enkelt priset för alla produkter eller produkter i en kategori. Filtrera fram en kategori, ändra markerade produkter och uppdatera extrapriset med kronor eller procent. Om du inte vill rabattera redan prissänkta produkter går det att först uppdatera extrapris till ordinarie pris innan det nya extrapriset anges. Kombinera gärna med kundgrupper och kundgruppspriser för få dina kunder att känna sig än mer unika.