Skriv riktigt bra SEO-optimerade texter

Texter är inte alltid en e-handlares favorit men ur sökmotorsynpunkt är de viktiga! Med hjälp av text förstår sökmotorerna bättre innehållet i din webshop. Men det innebär inte att du ska skriva text som enbart riktar sig mot sökmotorerna. Tvärtom! Du ska anpassa ditt innehåll efter användarna eftersom Google kommer att presentera och prioritera en butik som är användarvänlig och som gör det enkelt för besökarna att hitta det de letar efter samt slutföra köpet.

Hur skriver du användarvänliga texter?

Först och främst måste du veta vem du skriva för. Vem som är din potentiella kund och hur de uttrycker sig. Ett förslag från mig är att titta på variationer av de typer av produkter som du vill sälja och samla lite inspiration genom Google Trends och Google keyword planner. Detta eftersom det finns så otroligt många varianter av de där sökorden som du valt ut. Så du kommer inte kunna avgöra vilken av variationerna som är viktigast. Ex örhängen i nickelfritt stål – varken örhängen eller nickelfritt stål är sökorden du vill optimera för här. Men du kan inte heller i förväg säga om snygga örhängen i nickelfritt stål, snygga nickelfria örhängen eller silvriga örhängen som är nickelfria kommer att konvertera bäst. Därför gäller det att hitta inspiration och försöka att variera ditt skrivna innehåll så mycket som möjligt.

Tänker du på det här blir det betydligt enklare att skriva texter. Skriv om dina handgjorda silverörhängen tillverkade av äkta silver och som levereras till fri frakt. Eller om dina gröna teer i lösvikt som besökarna endast hittar i din butik och ingen annanstans – sådant som gör dig unik. Så kommer synligheten och framförallt trafiken att komma precis så naturligt (dvs organiskt) som tänkt.

Rubriksättning i din webshop

Jobba med rubriksättning där du inkluderar den mer bredare varianten av sökordet du vill synas på. För att återgå till mitt exempel ovan så hade “Nickelfria örhängen” varit en toppenbra första rubrik! Den första rubriken ska taggas upp som en H1 (huvudrubrik 1). I Starwebs admin är det vad som kallas för titel 1. Skriver du en längre variant av text är mellanrubriker att rekommendera – även i denna ska du inkludera någon variant av ditt bredaste sökord. Kanske kan du skriva om “handgjorda örhängen i äkta nickelfritt silver” eller liknande och tagga den rubriken som en h2 (i Starwebs admin – titel 2). Du kan jobba dig ner i strukturen i din webshop så långt som till rubriknivå 4.

Korrekturläs

Och såklart – som alltid när det handlar om text ska du korrekturläsa noga för att undvika stavfel, syftningsfel och andra språkliga fel som på något sätt kan minska en potentiell kunds förtroende för dig som säljare!

Följ upp din statistik

Och som alltid, kontrollera och följ upp datan genom Google analytics. När du gör förändringar på specifika sidor är det viktigt att du följer upp trafikutvecklingen till just de sidorna under en kommande period. På så sätt kommer du att lära dig på vägen och kunna implementera liknande förbättringar på fler sidor.

 

Behöver du hjälp?

Kontakta oss så kan vi rådge dig och hjälpa dig i ditt SEO-arbete!