SEO för att ranka högre på Amazon + fem tips
Hur ska man arbeta med SEO på Amazon? Företaget Amazon har mer eller mindre revolutionerat marknaden med sin unika kombination av egen e-handel tillsammans med oberoende säljares produkter. Allt presenteras på en och samma webbsida och säljarna kan vara både mindre företag och privatpersoner.
Du kan sälja genom Amazon via Starweb. Läs mer om det här.
SEO på Amazon – hur gör jag?
Den unika affärsmodellen har gjort Amazon mycket stort. Många av säljarna på sidan har fått ett ordentligt lyft när det gäller försäljning tack vare detta. Men det blir också allt svårare att sticka ut när man säljer via Amazon. Därför har vi här sammanfattat de fem bästa tipsen när det gäller SEO för Amazon.
Tänk försäljning
Amazon är inte en sökmotor som till exempel Google. När du använder sökfunktionen hos Amazon så får du inga träffar som bara handlar om information. Inga Wikipedia-artiklar eller blogg-inlägg, utan alla sökresultat är annonser.
Därför ska du inte optimera med en mängd nyckelord utan koncentrera dig på att få din produkt att se så attraktiv ut som möjligt så att den som sökt också klickar. Kom ihåg att den som söker på Amazon gör det i jakt på en produkt – inte i första hand en informativ artikel.
Bilder på Amazon
Använd en unik bild som ser professionell ut. Var dock försiktig med att använda andras bilder. Inte bara eftersom det kan vara ett upphovsrättsbrott, utan också eftersom dina potentiella kunder kan bli misstänksamma om du använder en uppenbart kopierad bild.
Beskrivning
Beskriv din produkt på ett bra sätt. Det betyder i praktiken att du ska en kort men talande rubrik, utan känsloladdade ord. Men du ska också ha en beskrivning – som inte tar mer än 15 sekunder att läsa.
Språk
Se till att språket i din annons är perfekt till 100 %. Det har bevisats att många kunder blir misstänksamma om de upptäcker språkmissar och de går därför vidare till nästa annons.
Svara på alla frågor
De som klickar på din annons kommer vilja veta vad det kostar, exakt vad det är och varför de ska köpa just din produkt. Svara på dessa frågor kort och koncist.