Sätt fart på försäljningen med olika lagerstatus
Lagerstatus är en anonym funktionalitet som ofta blir bortglömd, men som har stor betydelse för webbutikens omsättning. Att använda olika lagerstatus för att berätta om en vara finns i lager eller ej är inte bara till information för kunderna. De kan användas till så mycket mer. Använda på rätt sätt kan de helt klart öka försäljningen.
- När produkten finns i lager
Som e-handlare finns möjligheten att berätta om produkten finns i lager utan att visa lagersaldo, eller att visa exakt antal som finns i lager. Båda har sina för- och nackdelar, men båda går att använda för att uppmana till köp. Om man har ett optimerat lager och inte vill visa att man endast har ett fåtal i lager kan man med fördel använda sig av ”Få antal i lager” som uppmanar till köp, istället för ”I lager” som signalerar att köpet kan vänta. Att visa aktuellt lagersaldo vid få volymer kan faktiskt vara en fördel då kunden kan tänkas beställa resterande antal för att säkerställa sitt behov. När det gäller lagervaror som har stora volymer kan det vara bättre att skapa förtroende med ett lagerstatus ”Alltid i lager” eller ”För omgående leverans” än att visa det aktuella saldot t.ex. 20 000 st, som istället för leveranssäkerhet signalerar en vara som inte rör på sig och som inte ska beställas.
- När produkter är slut i lager
Istället för att produkten är ”Slutsåld” som kan tolkas att produkten aldrig mer kommer in i lager kan man med fördel använda en lagerstatus som ”Tillfälligt slut” eller ”På väg hem” som istället förmedlar att produkterna går att beställa inom kort. Om en produkt är slut i lager kan en lagerstatus hjälpa kunden att bevaka produkten och få ett meddelande om när produkten åter är i lager eller tillåta beställningar för att säkerställa leverans så fort produkten är tillgänglig. Man kan med fördel växla till en annan lagerstatus när produkten är slut i lager och då bestämma om produkten ska gå att köpa eller inte, alternativt gå att bevaka. T.ex. från ”Få antal i lager” till ”På väg hem”.
- Var kreativ!
Ibland tillverkas produkter först efter förfrågan och ibland vill man ta emot förhandsbeställningar inför kommande produktlanseringar. Använd ”Förbeställ” eller ”Beställningsvara” för att signalera att ett köp går att göra även om produkten inte finns i lager. Eller låt kunden bevaka en kommande produktnyhet för att skapa en hype för att bli en bland de första att få beställa produkten.
Anpassa lagerstatus efter verksamhet och lagerflöden och var kreativ. Lagerstatus kan öka din försäljning! Om du kan säkerställa leverans innan en viss högtid, skapa en lagerstatus som heter ”Leverans innan jul”. ”Finns endast i butik” kan med fördel användas för att driva trafik till en fysisk butik för produkter som inte får, eller som man inte vill sälja i webbutiken.
Tips! För varje lagerstatus går att välja om produkten ska gå att köpa eller inte, men också vilken lagerstatus som ska visas om produkten tar slut. Om lagerstatus inte medger köp går produkten att bevaka (en PREMIUM-funktion). Kunden får då ett mejl så fort produkten åter är i lager. Verktyg som kraftigt kan öka din försäljning!