Sälj till nya kunder? Testa att annonsera i Googles displaynätverk

E-handel.se rapporterar om hur försäljningen för e-handlare verkar dala i februari år efter år. Om det beror på sportloven som är spridda på olika veckor över landet eller om konsumenterna fortfarande slickar såren efter en tuff januari är inte riktigt säkert. Även om det första är mest troligt.

Vänta inte på dina kunder – sök upp dem!

Vid sådana perioder kan det vara rimligt för dig att hitta kunderna snarare än att vänta på att de ska hitta dig. Har du testat att annonsera via Googles displaynätverk? Med hjälp av inställningar på målgrupp som kön, ålder och intressen kan du söka upp lämpliga kunder och göra dem medvetna om att just du finns. Har du en snygg video kan du enkelt annonsera på Youtube, kör säljande textannonser via gmail eller snygga bilder på specifika webbplatser kopplade till Googles Displaynätverk. Möjligheterna är oändliga! Och allting styrs genom ditt Ads-konto.

Såhär sätter du upp en kampanj i Googles displaynätverk

När du loggar in på Google Ads och väljer ”ny kampanj” får du flera alternativ. Mitt förslag är att sätta kampanjmål ”Försäljning” och sedan är det viktigt att du väljer kampanjtyp ”Display”. Ditt väl härefter beror på om du vill rikta en kampanj direkt i Gmail eller mot potentiella kunder i displaynätverket.

 

Kampanj i Googles displaynätverk

 

Jag kommer att inrikta mig på det senare. Och därför välja ”Standarddisplaykampanj”. Och ditt företags webbplats som dessutom ska fyllas i, har du såklart stenkoll på själv 🥳

Klicka på fortsätt.

Beroende på vart dina kunder oftast finns sätter du en geografisk inriktning. Kanske kan du bara leverera inom Stockholmsområdet, eller vill erbjuda en specialdeal till kunder i Malmö? Eller för enkelhetens skull – hela Sverige. Oavsett gör du den inställningen här.

Bestäm hur du vill buda, vill du buda för att få maximalt med konverteringar eller klick? Förmodligen det första. Men du väljer att betala för klick. Sätt budget på vad du är villig att betala per dag.

 

Skapa en annons i Googles displaynätverk

 

Extra tips, här finns en pil med ”fler inställningar”. Klicka på den och ställ in schemaläggning för dina annonser. Få av er kommer att få klick värda att betala för fyra på morgonen. Har du dessutom ett Google merchant center kopplat till kontot kan du härifrån skapa ett dynamiskt produktflöde och därmed lyfta dina produkter direkt på sidor där din målgrupp befinner sig.

 

Rikta dina digitala annonser till rätt personer

 

Sedan väljer du helt enkelt målgrupp. Jag kommer här att förklara hur det fungerar med inriktning på intressen. Förhoppningsvis har du redan i Google analytics sett under din målgruppsrapport vad för typ av intressegruppskategorier dina bäst konverterande kunder tillhör. Kanske är det Media & Entertaiment/Music lovers som de tillhör? Då är mitt förslag att du väljer Intressen och Vanor – Medier & Underhållning – Musikälskare som inriktning till din annons. Har du dessutom stenkoll på ålder och kön kan du i nästa steg även ställa in annonsen direkt mot det kön och den ålder du vill nå ut till.

Obs! Ju fler inriktningar du gör desto snävare blir det. När jag började råkade jag en gång smalna av målgruppen så mycket att annonsen tillslut inte syntes för någon. Det kostade visserligen ingenting, men det genererade inte heller några pengar direkt.

Nästa och sista steg är såklart att skapa själva annonsen. Gärna en dynamisk som justeras beroende på hur stor annonsytan är. Lägg till bilder passande för kampanjen du vill köra och din logotyp – eller video om du har det. Och passande rubriker. Kanske är du ute efter att lyfta ditt unika utbud av delar till retromopeder, kanske vill du sälja tapeter som är sprillande nya för säsongen, te som lindrar förkyldningar eller någonting annat som du tror att målgruppen går igång på. Testa dig fram. I den snygga förhandsvisningen kan du hela tiden se hur annonsen kommer att se ut.

 

Google Ads displaycampaign

 

 

När du är nöjd klickar du på ”skapa kampanj”. Mitt sista tips är att hålla koll på kampanjen – både i Ads och Analytics. Både så att den syns, men också så att den faktiskt genererar pengar tillbaka. Ads ändras i stort sett i realtid så är du inte nöjd med resultaten får du testa en annan lösning. Kanske en annan inriktning, målgrupp eller annonstext? Sätt igång och experimentera redan idag!