Effektiv produktstrategi för e-handel

Produktsidor är utan tvekan de viktigaste sidorna på alla e-handelswebbplatser. Det är här potentiella kunder konverterar till betalande kunder.

I det här inlägget undersöker vi vad man kan göra för att förbättra produktsidorna och hur man kan utnyttja marknadsföringspotentialen där.

 

Produktnamn

Det första steget för att förbättra produktsidorna är att ta hänsyn till produktnamnen.

Att använda namn som är vettiga för lagersystemet eller ERP kanske inte är det bästa för webbplatsanvändare. Överväg istället hur en potentiell kund kommer att söka och hur man bäst reflekterar deras behov i de namnkonventioner som väljs.

Att tex använda en produktkod som namn tjänar till exempel bara interna syften. Tänk istället på vilka unika aspekter av produkten kunder vill se, tillsammans med mer generiska namn – om det är en barnsäng som är formad som en racerbil, inkludera ’barnsäng’ i produktnamnet men också markera den unika aspekten av att vara formad som en racerbil! Är det en 1966 Daytona skriver ni det, då får produkten också lite av den anrika historian från en av de mest kända bilarna inom racing.

Ett undantag från detta är Ikeas sortiment, där användningen av svenska produktnamn och sortiment är en integrerad del av deras varumärke.

 

SEO och produktnamn

En annan viktig faktor för produktnamnen är SEO. När ni arbetar för att optimera e-handelswebbplatsen för sökmotorer kommer de val för hur produkter namnges att ha en markant inverkan på hur väl de rankas på sökresultatsidorna.

Det är värt att använda verktyg som Googles egna sökordsplanerare eller liknande plattformar för sökord för att förstå vilka termer användare redan använder för att hitta liknande produkter. Granska också konkurrenter för att se hur de namnger sina produkter – det är troligt att de redan har genomfört en sökordsanalys och det kan finnas mycket att lära sig av dem.

På samma sätt bör ni fundera över vem målkunden är och hur de söker. Om det redan finns data kan ni genom att granska den få ovärderliga insikter i hur kunderna pratar om era produkter och därför också hur ni bäst strukturerar produktnamnen i enlighet det.

Vanligtvis kommer företag att besluta om en gemensam namnkonvention för att hålla webbplatsen konsekvent. Om ni till exempel bestämmer för att lägga till en produktstorlek (stor) till produktnamnet (soffbordet) kan ni bestämma att storleken alltid kommer efter produkten (soffbord stor) eller att materialet som används först (trä soffbord stort). Sedan tillämpa samma konvention för alla produkter, effektivt för att begränsa förvirring när kunder rör sig och jämför olika produkter.

 

Produktbilder och videor

Ett av de största valen som e-handelskunder måste göra innan de väljer att köpa något är om de vill slutföra sina köp online eller offline.

Det vanligaste skälet till att folk väljer att handla offline ligger i möjligheten att röra och bedöma en fysisk produkt. När vi handlar i butik kan vi plocka upp, röra, känna, väga och se rörelser i en produkt mycket mer än vi kan online. Speciellt när det gäller produkter som kläder som på nätet kan skilja sig avsevärt från hur det ser ut när det bärs.

Det är här produktbilder och video kan spela en riktigt värdefull roll. Gör det rätt och undvik nästan alla ”offlinebesök”. Gör det dåligt och riskera att användare inte kan se skönheten eller det potentiella värdet för produkten helt enkelt för att det visuella inte är representativt för den verkliga saken.

När ni överväger att använda videor och fotografier finns det flera saker att ta hänsyn till, både för användaren och sökroboten.

 

Produktfoton

Bilder med hög upplösning ger en stark signal om att produkten är av god kvalitet. Tänk på hur ni vill att produkten ska uppfattas genom vilken fotografistil ni ställer ut med.

Till exempel väljer en del e-handlare ”livsstilsbilder”, vilket innebär att produkten visas i sin miljö. Om det är möbler, visas soffan i ett vardagsrum med några fina mattor och kuddar etc – inte för att ta bort från själva produkten, utan för att hjälpa användare att visualisera hur det kan se ut i sitt hem. Om det är kläder, överväg att lägga kläderna på modeller som återspeglar demografin hos målgruppen så att ni kan hjälpa potentiella kunder att se hur kläderna kan se ut på dem.

Många företag väljer också att tillhandahålla bilder av produkten på en enkel vit bakgrund. Detta tar bort livsstilselementet och ger istället mer av en ”tom duk” – så om användaren inte har ett vardagsrum som ser ut som det ni valde för livsstilsbilderna kan de fortfarande föreställa sig produkten i sitt eget vardagsrum.

Den här typen av bilder kan göras relativt billigt, men det kräver en kvalitetskamera och bra belysning. Många webbutiker avgränsar en del av sitt kontor till produktfotografering, det finns många bra guider på Youtube som steg för steg beskriver hur detta kan göras på egenhand.

Att ta egna foton är vanligtvis det billigare alternativet, men kom ihåg att, särskilt utan en offlinebutik, är bilder ofta det som behövs för att visa kunder hur bra produkterna är. Så överväg att investera i professionell fotografering när det är möjligt.

Produktbilder i olika vinklar är också värda att experimentera med. Tänk på hur en användare skulle placera produkten i verkligheten och försök efterlikna det i de produktvinklarna. Om storleken är något som en användare skulle tänka på, kan det vara bra att försöka ge lite inblick i detta med smart fotografering – det är ingen slump att något som en brödrost skulle fotograferas bredvid vanliga föremål som en vattenkokare eller ett paket mjölk. Det ger användaren en visuell referens att förstå vad storleken på brödrosten kommer att bli.

 

Optimera produktfoton för sökmotorer

Den extra fördelen med bra produktfoton är att Google kan visa det i sina sökresultat. När en användare söker efter en produkt kan de välja att söka igenom bilder snarare än text – vilket är särskilt värdefullt om de har sett en produkt de gillar någon annanstans och letar efter liknande, t.ex. om de ser kläder som de gillar på i en film eller ett par skor i en annons och kanske inte kommer ihåg varumärket.

Som ett absolut minimum bör produktfoton optimeras för att hjälpa Google att identifiera vad det är och hur man bäst visar det för användaren. Överväg att namnge själva bildfilen på samma sätt som produktnamnet. Så om det är ett foto av ett par blå löparskor, kan filnamnet blå-löparskor.jpg.

Använd också alt-taggen för att beskriva bilden. Alt-taggen fanns ursprungligen för dem som använder skärmläsare, så att bilden lätt kunde beskrivas, men har också varit en fördel för Google eftersom sökgiganten hela tiden arbetar för att göra sin förmåga att förstå bilder bättre. Naturligtvis är Google i dag mycket bättre rustat att ”se” bilder så att alt-taggar ibland uppfattas som mindre viktiga, men fortfarande värda att inkluderas.

Det är också värt att tänka på att Google kan dechiffrera kvaliteten på en bild mycket bättre än någonsin tidigare. Så om ni har investerat i kvalitetsproduktfotografering kommer Google sannolikt att belöna investeringen för det med högre sökresultatpositioner.

Googles fokus på bildledd sökning har ökat under senare år. Samtidigt har plattformar som Pinterest också satsat stort på sin bildigenkänningsfunktionalitet. Detta gör det mer värdefullt att investera i produktfotografering för att hjälpa nya användare att hitta rätt och befintliga användare fortsätta att återvända.

 

Bildstorlekar och CDN

När en webbplats använder ett stort antal bilder är det dags att fundera över hur detta påverkar webbplatsens laddningstider.

Att ha mycket stora bilder kan tyckas vara en bra idé när det gäller kvalitet, men om det bromsar laddningstiden för webbplatsen kommer det att vara dåligt för både sökmotorer och användare. Vanligtvis väntar en användare inte längre än en sekund för att en webbplats ska laddas, så tänk på detta när det ska investeras i fotografering.

En lösning är att se till att den bilder som laddas upp är skalade för webbsidan. Det är onödigt att ladda upp hela, högupplösta versionen av produktfotot – användaren ska trots allt inte ladda ned bilden och använda printa ut den! Se istället till att storleken som laddas upp har tillräckligt bra kvalitet för att övertyga men inte så stor att den belastar sidan för mycket

En annan lösning, liksom lämplig storlek, är att överväga att investera i ett content delivery network (CDN). Ett CDN är ett system med distribuerade servrar (nätverk) som levererar sidor och annat webbinnehåll som bilder till en användare, baserat på användarens geografiska platser, ursprunget till webbsidan och innehållsleveransservern. Denna tjänst är effektiv för att påskynda leveransen av innehåll på webbplatser med hög trafik och webbplatser som har global räckvidd. Ju närmare CDN-servern geografiskt är användaren, desto snabbare kommer innehållet att levereras till användaren. CDN ingår i alla Starwebs e-handelslösningar.

 

Video i produktsidorna

Att använda video i produktsidor är ett annat sätt att efterlikna den fysiska shoppingupplevelsen offline. Speciellt med kläder eftersom plagget kommer att röra sig annorlunda beroende på vilket material det är, hur det klipps och passformen – användningen av video ”catwalks” har ökat inom klädhandeln, någon som tillämpat detta och haft stor framgång är ASOS.

Som med produktbilder, är det bra att överväga hur videoklippen spelas in och hur det speglar varumärket. Återigen är det nödvändigt att ha målgruppsförståelse här för att säkerställa att videostilen kommer att resonera med målkunden.

Tänk också på hur video påverkar sidans laddningstider. Att använda ett CDN är precis som med foton möjligt med video och det kan vara en riktigt bra lösning på långa laddningstider.

Google kommer att uppskatta användningen av video eftersom sökmotorn rör sig alltmer mot att gynna rich media och olika innehållsformat. Tänk också på att YouTube är den näst största sökmotorn i världen, och att inkludera videor på YouTube kan ge ytterligare en möjlighet att ses av målgruppen.

 

Bild- och video sitemaps

För företag som vill ta sin bild- och videooptimering till nästa nivå kan det vara särskilt viktigt att skapa separata bild- och video-webbplatskartor som hjälper sökmotorer som Google att hitta medieinnehållet mer effektivt och därmed bättre visa dem till sina användare vid rätt tillfälle.

 

Produktbeskrivningar

Med produktbeskrivningar är det möjligt att skapa massor av högkvalitativt, unikt innehåll som hjälper till att kommunicera och uppmuntra användaren att köpa.

Det är viktigt att produktbeskrivningarna är unika, eftersom det gör att sidorna kan ranka bra i resultatsidorna och skiljer sig från konkurrenterna. Genom att använda samma beskrivning som tillhandahålls av produkttillverkaren finns det risker att innehållet är samma som alla andra återförsäljare, och därmed devalvera kvaliteten på era egna sidor (och därmed påverka sökrankingen också).

Försök lägga till lite unikhet i produktbeskrivningarna genom att specificera egna erfarenheter av vissa produkter, t.ex. vad ni gillar mest med dem, eller hur de kan användas bäst. Det kan vara en skrämmande uppgift att skriva produktbeskrivningar från grunden, särskilt om det handlar om tusentals produkter, men skapa rutiner kring detta tex att spåna varje månad, efter ett tag kommer resultaten att tala för sig själva.

 

Produktomdöme

Produktrecensioner visar användaren vad andra kunder tycker om produkten, vilket ger dem förtroende att göra ett köp själva. Produktrecensioner är en viktig förtroendesignal på e-handelswebbplatser.

Recensioner kan samlas in via webbplatsen eller med externa verktyg som Trust Pilot. Ni kan sedan implementera schema markup för att markera dessa recensioner i sökmotorerna och generera stjärnbetyg tillsammans med produkter på sökresultatsidorna.

 

Produktkategorier

Produktkategorierna bör matcha de huvudområden som kunderna är intresserade av.

Klarhet och enkelhet är viktigt. SEO kommer i viss utsträckning att diktera deras namn men söktermer blir inte alltid bra kategorier, så ni måste överväga hur kategorierna ser ut för alla besökare, inte bara de som hänvisas via Google.

Presentationen av själva kategorisidan kan påverka om kunderna spenderar mer eller mindre. Det måste inte vara ett rutnät av alla produkter i kategorin. Använd istället det kreativa utrymmet för att lyfta fram nya produkter och erbjudanden.

En växande trend inom e-handeln är att ha en tipshörna i huvudkategorin. Detta kan vara riktigt användbart när vi tänker på användarens avsikt, eftersom en användare som söker ganska brett efter ’trädgårdsmöbler’ kanske inte vet exakt vad de vill ha ännu, så att ge dem informationsinnehåll kan förbättra deras upplevelse av webbplatsen och öka sannolikheten att de köper något.

 

Relaterade produkter

Relaterade och rekommenderade produkter är ett viktigt verktyg för att öka merförsäljningen för e-handelswebbplatser.

Amazon kunde vid ett tillfälle hänvisa cirka 35% av sin försäljning till olika relaterade produktfunktioner, till exempel deras ” frequently bought together ” och ” ‘customers who bought this also bought ” -avsnitt, som båda visas på deras vanliga produktsidor.

Tänk på hur produkter kan logiskt grupperas som en utgångspunkt och sedan låta säljdata visa vilka produkter som vanligtvis köps tillsammans. Beroende på ditt val av CMS, tex Starweb,  kan den här processen automatiseras.

 

Korsförsäljning

Den teknik som Amazon använder så effektivt kallas korsförsäljning – erbjuder kunder ytterligare en produkt som är kopplad till den de redan köper. För att lyckas med korsförsäljning måste ni ta reda på vad syftet med kundens besök är och hur mycket mer de kan vara beredda att spendera.

En kund som köper en brödrost kan frestas av en matchande vattenkokare, men det är osannolikt att de köper en ny ugn där och då.

Produkter kan säljas till kunder vid flera punkter i försäljningsprocessen. Det vanligaste stället är på produktsidorna själva, det påminner kunder om saker de kanske vill köpa.

En annan effektiv plats att lägga till relaterade produkter är i kassan, nära varukorgen när kunden har lagt något i varukorgen och klickat sig vidaer. Det här är ett utmärkt ställe att fånga kundens uppmärksamhet och lyfta fram något som passar riktigt bra med produkten som de just har köpt / ska köpa.

Exempelvis kan en webbutik som säljer bärbara datorer marknadsföra laptopskydd och väskor. Tricket är att aldrig anta att kunden inte är intresserad av att köpa något annat.

 

Up-selling

Up-selling, å andra sidan, uppmuntrar kunderna att köpa en uppgraderad version av produkten som de tittar på. Det klassiska exemplet är en bilförsäljare som övertygar sin kund om att de behöver uppvärmda säten.

 

SEO-FÖRDELAR

Bra intern länkstruktur är avgörande för alla webbplatser som vill genomsökas korrekt av sökmotorer. Om webbplatsen har byggts korrekt bör den ha en tydlig hierarki med länkar, från hemsidan, till kategorier, underkategorier och produkter, som gör det möjligt för sökmotorer att se hur webbplatsen hänger ihop.

Intern länkning genom relaterade produkter är ett utmärkt sätt att förstärka den befintliga interna länkstrukturen och lägga till verktyg som sökmotorrobotar kan använda för att bättre läsa av webbplatsen. Om länkar genom menyer och kategorisidor visar hierarkin på webbplatsen kan relaterade produktlänkar visa förhållandena mellan produkter i den hierarkin.

De kan till exempel visa att vissa byxor bör vara associerade med en viss skjorta. De förkortar också drastiskt klickvägen mellan dessa produkter, vilket gör det lättare för de djupare delarna av webbplatsen att genomsökas.

 

Vanliga frågor

FAQ-avsnittet är ett viktigt innehåll på alla e-handelswebbplatser. De kan inte bara förbättra kundernas upplevelse av webbplatsen, de kan minska trycket på kundtjänstteamet och ha SEO-fördelar.

För att göra FAQ-sidan så effektiv som möjligt, försök att göra den bred, tydlig och möjlig att bygga vidare på i framtiden. Använd erfarenheter och tänk på de vanligaste frågorna som kunder ställer och använd dessa som en utgångspunkt för vanliga frågor.

Det är en bra idé att dela vanliga frågor i flera sidor eller göra det möjligt att navigera runt på en enda sida. Detta gör det möjligt för kunder att komma till det här avsnittet på webbplatsen och snabbt hitta det de letar efter. Ett annat alternativ är att använda en sökruta, men om ni ska göra det måste det vara lätt för kunder att komma till rätt sidor med en mängd olika söktermer.

Tesco är en mycket etablerad e-handel och erbjuder många tjänster. Som ett resultat kommer deras vanliga frågor att täcka många ämnen. För att göra deras vanliga frågor och hjälpavsnitt så användarvänliga som möjligt har de organiserat sidorna i kategorier och underkategorier som kan navigeras till ovanför huvudmenyn. Den här metoden är ett bra sätt att hantera ett stort FAQ-avsnitt, eftersom de har gjort det så enkelt som möjligt för kunder att hitta det de letar efter.

De enskilda FAQ-sidorna innehåller mycket detaljerade svar på potentiella frågor, vilket är möjligt eftersom dessa svar är uppdelade på flera sidor. Om de alla var på samma sida skulle innehållet vara skrymmande och svårt att navigera. Att ha flera sidor gör det också lättare att ranka för long-tail sökord – specifika sökfraser med låg sökvolym.

 

Vill ni jobba smartare med era produkter?

Kontakta oss och få kostnadsfri feedback från Starwebs experter kring bland annat:

  • Utforska den mest mångsidiga e-handelslösningen.
  • Få anpassade rekommendationer och genomgång baserat på era unika affärsbehov.
  • Hjälp med att skala er e-handel mer effektivt med branschledande prestanda- och merförsäljningsfunktioner.

Genomgången sker på plats eller över telefon, det kostar ingenting och man förbinder sig inte till något.

Boka tid för samtal