Vad är PR? Så skriver du (4 tips)

Med ett pressmeddelande kan du och ditt företag få rätt typ av uppmärksamhet och en marknadsföring som får dig att se trovärdig och pålitlig ut. Pressmeddelandet kan skrivas av dig själv, men också av en journalist som har fått upp ögonen för verksamheten.

Hur skriver man bra PR?

Hur ska man då gå tillväga för att skriva riktigt bra PR som verkligen syns och får människor att dra ögonen till sig? Att skriva ett pressmeddelande kan vara svårare än man tror. Här nedan har vi därför listat fyra stycken utmärkta tips som du kan använda dig av för att bli en PR stjärna på nolltid.

Fyra tips

1. Lägg fokus på rubriken! Rubriken kommer vara det absolut första som läsaren eller journalisten ser och därför är det viktigt att den är intressant nog för att folk ska vilja fortsätta läsa. Här är det dessutom viktigt att rubriken inte är alldeles för lång, eftersom den då inte blir lika slagkraftig. Se till att du, redan i rubriken, kan sammanfatta vad texten kommer att handla om.

2. Spara det tråkiga till sist för att undvika att läsaren somnar eller slutar att läsa ditt pressmeddelande. Börja således inte texten med irrelevant eller allmän information, utan satsa istället på att direkt förmedla det du vill få fram. Det är nyheten som ska sticka ut, eller hur?

3. Skriv inte alldeles för mycket utan tänk ”less is more”. På så sätt kan du hålla ditt pressmeddelande kort och koncist och har du riktigt tur kommer mottagaren att ta sig igenom hela meddelande. I annat fall kanske du åtminstone lyckas få mottagaren att läsa hälften eller en tredjedel.

4. Använd dig av bilder för att dra blickarna till dig och för att inte försvinna i mängden. Här räcker det vanligtvis med 2-4 riktigt bra och professionella bilder som du kan skicka med. Det kan t.ex. vara bilder på produkten du vill sälja, företaget och dess anställda eller liknande.

Array

Varför bör företag jobba med PR?

Det finns mängder med anledningar till varför företag och verksamheter bör använda sig av PR. Det gäller både större företag såväl som mindre företag som vill sticka ut och skilja sig från mängden. Med PR kan du inte bara se till att bygga ett mycket starkt och bra förtroende till nuvarande eller potentiella kunder, utan du kan också förstärka din trovärdighet för varumärket. PR är ett mycket effektivt och billigt sätt för dig att marknadsföra ditt företag, utan att du behöver använda dig av hela marknadsföringsbudgeten på en och samma gång. Dessutom är det trots allt så att ”mun-till-mun” marknadsföring har bevisat bättre resultat än om du köper media.

Fördelar med PR

  • Kostnadseffektivt sätt för dig att marknadsföra ditt företag
  • Inte speciellt tidskrävande
  • Du har möjlighet att nå ut till en mycket större och bredare publik
  • Du har möjlighet att vara mer personlig och visa upp ditt företags bästa sidor
  • PR ger ett mycket bra mervärde
  • Du kan vara kreativ och använda din fantasifulla sida på ett roliga sätt
  • PR via ”mun-till-mun” har visat sig ge mycket bättre effekt än marknadsföring via media

När ska man börja med PR?

PR är utmärkt att använda sig av för företag som vill komma in på en redan befintlig marknad eller för de företag som vill öppna upp för en ny. Oftast är det mindre företag som använder sig av PR, just eftersom det är så effektivt och kostnadseffektivt på en och samma gång. Med hjälp av PR kan du se till att få medial uppmärksamhet på ett relativt enkelt sätt. Med medial uppmärksamhet menar vi att ditt företag, dina tjänster eller dina produkter kommer att bli omtalade eller omskrivna i media. Det kan handla om vanliga tidningar, men också sociala medier. Hela styrkan som ligger i att använda sig av PR är att det inte är klassisk reklam som är köpt och på så vis kommer den också att upplevas mer trovärdig – vilket är precis det du vill att människor ska tänka om din verksamhet.

Som nystartat företag kan det vara svårt att lyckas ta sig in i en bransch där det redan finns många stora och väletablerade företag att konkurrera mot och då är PR ett av de bästa sätten för dig att få ditt namn känt. För att du ska kunna locka till dig nya kunder gäller det att du upplevs som pålitlig, seriös och trovärdig, vilket är precis det ett PR kan hjälpa dig med.