Personlig service i webbutiken

När det kommer till personlig service är det inget som slår den fysiska butiken på fingrarna. Men det finns faktiskt en hel del inspiration att hämta från den fysiska handeln som går att  applicera i webbutiken.

  • Hitta rätt produkt
    I en fysisk butik är det oftast en tydlig struktur i butiken med skyltar som guidar rätt bland gångar och hyllsektioner. Att hitta bland 1000-tals produkter i en e-handel kan vara som att leta efter en nål i en höstack. Använd därför en tydlig kategoristruktur med en produktfiltrering som gör det möjligt att leta bland mängder av produkter och hitta det man söker på någon sekund. Genom att tagga produkter med egenskaper som är intressanta för besökaren ex miljövänligt, storlek eller användningsområde blir det både enklare och snabbare för kunden att genomföra sitt köp.
  • Avsluta köp i lugn och ro
    Ibland är beslutsprocessen längre och ibland räcker tiden helt enkelt inte till. Precis som när man i den fysiska butiken ber att få lägga undan en produkt till ett senare tillfälle, underlättar det att produkter i webbutikens kundvagn sparas automatiskt för köp vid ett annat tillfälle, och då kanske också från en annan dator eller mobil. Hela 67 av 100 potentiella kunder slutför inte sina köp i webbutiken. Följ upp med e-postutskick och fråga om förbättringar i köpprocessen eller erbjud hjälp på olika sätt t.ex. genom guider av olika slag eller varför inte en personlig kontakt. Anpassa både meddelande och tidsintervall och kombinera olika budskap beroende på kundvagnens varuvärde.
  • Service i kassan
    Lockvaror vid utgångskassan och personal som gärna slår in både presenter och frågar om du har skokräm till skorna är vi vana vid. Men visst går det att erbjuda samma service i webbutiken. Erbjud paketinslagning, spik till hammaren eller handledsskydd till inlines i kassan. Tipsa om varor av samma sort eller om något som kunden kanske inte tänkt på från början. Föreslå produkter i olika prisintervall utifrån värdet i varukorgen eller marknadsför kommande produktlanseringar. Om någon produkt är slutsåld, erbjud möjligheten att bevaka produkten och få besked om när den är tillgänglig för köp. En service som sällan erbjuds i den fysiska handeln.

Möjligheterna att erbjuda personlig service i webbutiken är många. Utnyttja dem på ett sätt som passar dina besökare och få nöjda kunder som gärna återkommer.