10 bra nyckeltal för din e-handel

Nyckeltal är detsamma som KPI (Key Performance Indicators), och det är värden du kan ta fram för att se hur effektiv din e-handel är under en viss tidsperiod. Väljer du rätt nyckeltal i din analys kan det vara ett kraftfullt verktyg för att se hur väl företaget följer den ambition som finns och hur stora chanser ditt företag har att nå sina mål.

KPI:er kan också vara att bli ”årets bästa” inom någon kategori. Vi kan ta Starwebs kund DDESIGN som nyligen kammade hem priset årets E-handlare.

Tio exempel på nyckeltal som kan vara bra att använda enligt experten:

1. Unika besökare

Det här är ett nyckeltal som visar det totala antalet besökare på hemsidan.

2. Återvändande besökare

Hur stor andel av besökarna återkommer till sidan? Är andelen stor är det ett gott betyg.

3. Avvisningsfrekvens

Det engelska begreppet ”bounce rate” är kanske tydligare, det handlar om hur många besökare som lämnar sidan efter bara en sidvisning. Det är besökare som du inte lyckats fånga med hjälp av din landningssida.

4. Konverteringsgrad

Här kan du se hur många procent av besökarna som gör en önskad handling, till exempel genomför ett köp i din webbshop. Vill du öka konverteringen? missa inte ”Nya unika konverteringsökande funktioner för E-handlare”

5. Kostnad per konvertering

Hur stor kostnaden är för varje konvertering. Kostnaden kan vara till exempel annonsering.

6. Försäljningar

Med det här nyckeltalet kan du se alla försäljningar som gjorts, vilket kan vara intressant att titta på både sammanlagt och för en försäljningskanal i taget.

7. Snittordervärde

Hur mycket handlar kunder i snitt för vid ett köp? Att ha koll på detta nyckelvärde kan göra det möjligt att öka e-handelns lönsamhet.

8. Övergivna varukorgar

Hur många lägger saker i varukorgen utan att sen genomföra ett köp? Är detta ett högt tal kan det finnas orsak att göra förändringar i hur kassan ser ut, vilka betalningsalternativ som erbjuds eller hur mycket frakten kostar.

9. Leveranstid

Med det här nyckeltalet kan du titta på hur lång tid från beställningen det i snitt tar innan varorna kan skickas.

10. Servicegrad

Hur mycket som kan levereras direkt från lagret. Det här är ett viktigt nyckeltal om du vill få ner leveranstiden och på det sättet göra din e-handel mer eftertraktad än konkurrenternas.

Starwebs e-handel är enkel att hantera, fylld med säljande funktioner och dessutom riktigt snygg. Vill du prova? det är kostnadsfritt i 30 dagar *OBS 18 års gräns.

Här kan du prova på