Nya e-handelsregler – en sammanfattning

Den 13 juni ändrades lagstiftningen för distanshandel och det finns en del punkter som är viktiga för alla e-handlare att känna till. Vi har skrivit om lagändringen förut, men vill gärna påminna om detta ytterligare en gång. Vi har därför sammanfattat några viktiga punkter här nedan.

Nu är det extra viktigt att tänka på att vara tydlig med sina avgifter och villkor för återköp.

Några punkter att tänka på:

1) Visa tydligt vad kostnaden är för frakt, fakturaavgifter mm i din kassa. Dessa kan du fylla i under Inställningar – Hantera butiken – Betalsätt/fraktsätt (Sätt fraktkostnad).

2) Visa i köpvillkoren vad som gäller vid återköp/returer. Hur lång tid kunden har på sig att returnera samt att kunden betalar returfrakten. Om du vill ha t.ex. 14 dagar så skriv ut det, standard annars 1 år. Att köparen ska betala returportot måste framgå, annars antas handlaren stå för det.

3) Om leveranstiden är längre än 30 dagar så behöver detta skrivas ut. Välj t.ex. leveranstid i inställningarna för lagerstatus inne på produkten eller skriv ut det i produktens beskrivning.

4) Visa företagsnamn och organisationsnummer i butiken.

Detta fyller du enkelt i under Inställningar – Hantera butiken – Profil. Org. nr. skrivs i rutan Övrigt.

5) Ha med din e-postadress eller postadress.

6) I din kassa finns redan en kryssruta för att godkänna och en knapp för att skicka beställningen, detta är ett ”uttryckligt godkännande” och något som krävs idag.

Vill ni läsa mer om den nya lagstiftningen hittar ni det via nedanstående länkar:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Distans–och-hemforsaljningsla_sfs-2005-59/
nordicecommerceknowledge.se/academy-presentationer/juridik-ehandel-lagandringar.pdf