Linkedin för e-handlare ( Tips + Guide )

Linkedin brukar liknas vid ett Facebook för företagare. Det är en stor plattform där du både kan söka jobb och göra reklam för ditt företag. Om du gör en företagssida om din e-handel kan den bli ett nav för dina kunder. Här kan du lägga in företagsinformation, uppdateringar och mycket annat. Om dina anställda finns på plattformen kan de lägga till ditt företag i sitt CV, det är ett sätt marknadsföra företaget och få fler att följa er. Det är det främsta sättet att bli sedd och få exponering på denna plattform.
Som E-handlare inom B2B kan du nyttja Linkedin till max. På linkedin hänger allt från VD:n till inköpare. Du gör din röst hörd hos rätt målgrupp direkt.
Linkedin är också bra för att jobba med Employer Branding (jobbsidan på bolaget) så sätt ljus via företagssidan på den kompetens som finns inom bolaget och lyft fram prestationer för att på så vis skapa en intern och personlig stolthet över den egna professionen.

Här kommer två tips från STARWEB

 

Posta regelbundet

Det som är positivt med Linkedin är att plattformen har ett seriösare rykte än flera andra som Facebook och Instagram. Du kan alltså locka till dig en annan typ av kunder här. Vill du till exempel att branschfolk ska hitta dig är det ett bra ställe att börja på. Nackdelen är att du måste posta ganska regelbundet för att bli upptäckt. Se det som en möjlighet att dela med dig av nyheter till dina kunder. Det kan vara ett bra alternativ till att skicka ut ett traditionellt nyhetsbrev. Många företag intervjuar även sina anställda och ber dem berätta hur det är att jobba för företaget. Det är perfekt när du letar efter nya anställda.

+ Du kan numera bjuda in 250 kontakter per månad (helt gratis)

Mer om denna funktion här https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a547492/invitation-limits-for-your-linkedin-page?lang=sv 

Bra att veta: Vi har tidigare skrivit om målgrupperna. Här finns artikeln för dig som vill läsa mer om Linkedin. 

Därför ska du välja Linkedin

Linkedin har många bra funktioner där du bland annat kan analysera din tillväxt. Du kan även integrera din sida med din webbshop. När kunder verkligen gillar ett företag eller en e-shop brukar de även följa med på andra plattformar för att få erbjudanden och uppdateringar. Om du vill ha en plattform där du kan nå ut med uppdateringar om företaget och verksamheten ska du med andra ord välja Linkedin. Det kan till exempel vara en uppdatering om hur e-handeln ska växa de kommande åren.

Har du en företagssida på Linkedin för din ehandel?