Vad är influencer marknadsföring?

Begreppet marknadsföring har idag växt sig till till något brett och överskridande med en mängd olika tillvägagångssätt. Det är faktiskt tack vare marknadsföring via internet och sociala medier som många har ett jobb i dagens samhälle. Influencers använder sig av så kallad Influencer marknadsföring för att tjäna pengar på sociala medier.

 

Hur fungerar influencer marknadsföring?

I grund och botten handlar influencer marknadsföring om marknadsföring på sociala medier i utbyte mot pengar. Marknadsföringen involverar påståenden och produktplacering från influencers. Begreppet influencers är individer som influerar andra människor på olika sätt. Ofta kan det handla om olika typer av influencers som är intresserade och producerar content inom olika områden.

Beauty influencern är ett tydlig exempel på en sorts influencer som gärna marknadsför produkter inom sitt gren. För att influencern ska nå ut till sina följare och marknadsföringen ska upplevas genuin är det viktigt att produkten som marknadsför går i linje med influencerns image.

 

Reklammärkning är oerhört viktigt. Det kan annars tolkas som falsk marknadsföring.

 

Processen – Så här går det till

Steg 1)

Ofta är det marknadsföringsavdelningen eller dylikt som ansvarar för att arbeta med influencers för att skapa influencer marknadsföring. Här gäller det att hitta en passande influencer vars varumärke går i linje med företagets image och profil. Vi matchning skapas en kontakt och företaget presenterar idén och företaget. Det kan även vara så att en influencer kontaktar ett företag direkt för att starta en dialog för ett framtida samarbete.

Steg 2)
Efter detta bestäms vad som ska postas av influencern och vilken ersättning hen ska få. Instagram är en vanlig plattform för marknadsföring där produktplaceringar brukar placeras. Det kan handla om en bild i flödet, en video eller en story. Ersättningen tenderar att variera beroende på hur stor räckvidd influencern har samt vad för typ av innehåll som ska produceras. När produkten eller tjänsten marknadsförs på sociala medier är det krav på att visa att inlägget är sponsrat. Detta kan ofta synas i ena hörnet av en bild eller i bildtexten. Ofta kan en influencer gjort upp med företaget att de får en rabattkod att ge till sina följare eller andra förmåner att locka med.

Steg 3) Tjäna pengar.

Array