Hej Smörjbutiken!

Stefan Eklund berättar om Smörjbutiken.se e-handelsresa som började med en digital katalog 2013.

Vad säljer ni i er e-handel?
Smörjbutiken.se startade med att sälja smörjfett under eget varumärke till olika entreprenadbranscher såsom skog, jord och mark. Idag är vi en webbutik med stadig tillväxt som ser ut att landa på dubbla eller tredubblade omsättningen detta år, jämfört med förra bokslutet. Detta har vi lyckats med genom att sakta men säkert expandera vårt sortiment med produkter av hög kvalité för att våra kunder ska få den bästa köpupplevelsen till ett bra pris.

När började ni er e-handelsresa?
Min e-handelsresa började någon gång runt 2013. Det började med att jag skulle starta ett företag inom industriförnödenheter och behövde en digital katalog. Då föll intresset på Starweb och jag såg även möjligheten att börja sälja över nätet.

Hur går det för er?
Det går kanonbra, vår omsättning har ökat rejält och kunderna verkar vara nöjda. Vissa ringer gärna in och frågar om vi kan få tag i produkter som vi inte ens har hunnit ladda upp i webbutiken än. Självklart hjälper vi dem.

Hur länge har ni varit hos Starweb?

Sedan slutet av 2013 under namnet Attindoverktyg för att sedan vänsterprassla med en wordpresslösning där smörjbutiken.se föddes. Sedan gick vi tillbaka till Starweb i början av 2015 för att slippa allt krångel med externa uppdateringar och istället satsa på tillväxt och produktsortiment. Tack vare att vi kopplat på Fortnox som affärssystem så sparar vi otroligt mycket tid på det administrativa.

Vilket är ert bästa e-handelstips?
Testa olika kanaler att synas i. Lägg mycket tid på bra produkttexter så Google hittar er. Men framförallt – ha tålamod.

Vilken är den mest uppskattade funktionen?
Hela plattformen är nog en favorit när det gäller användarvänlighet och hantering. Hade inte den nya versionen funnits så hade inte vi kommit tillbaka. Då den mobilanpassade delen är otroligt viktig enligt mig. Om vi dessutom kollar på användarvänligheten i den nya versionen är det som natt och dag mot den förra.

Använder ni er av fler kanaler?
Vi syns på vissa branschanpassade hemsidor där man kan beställa direkt i formulär, men inget mer i dagsläget.

Varför skulle ni rekommendera Starweb?
Starweb lyssnar på sina kunder, har otroligt kunniga medarbetare i alla led från support till försäljning. Det är driftsäkert och man märker att Starwebs medarbetare har ett intresse av att verkligen hjälpa sina kunder att växa.

Vilken är den största utmaningen framöver?
Största utmaningen framöver är att nå nästa års uppsatta omsättningsmål, som i sin tur blir att nå ut till fler kunder. Dessutom jobbar vi på att övertala väldigt konservativa leverantörer i branschen om att satsa på vårt sätt att sälja samt att se fördelarna med e-handel och vår försäljningskanal, vilket är väldigt tufft.