Hej Paul Mitchell!

Paul Mitchell är en global hårproduktsleverantör och vänder sig till frisörer. Bolaget startades 1989, av två vänner, frisören Paul Mitchell och marknadsföraren John Paul DeJoria som ville hjälpa branschen till nya framgångar och ge lyxig hårvård till ett överkomligt pris. De tog fram en ny serie av hårvårdsprodukter som skulle underlätta arbetet för frisören och gör det lättare för kunden att sköta håret själv hemma. Resten är historia. Idag är Paul Mitchell representerad i totalt 80 länder globalt. I Sverige är de 13 anställda med sin bas i Stockholm.  Vi fick äran att byta några ord med Susanna Björlund som är ansvarig för marknad. 

Val av e-handelsleverantör
E-handeln för den svenska marknaden startade 2014. Susanna letade runt på marknaden för att hitta en webbshop som passade Paul Mitchell. Valet stod och vägde mellan tre leverantörer och efter en närmare kontakt med de tre leverantörerna föll valet för Starweb.  Enligt Susanna var ett av skälen till varför valet föll för Starweb att hon fick bra kontakt med supporten och fick snabbt hjälp med de frågor hon hade. Hon började att skapa en provbutik som hon testade gratis i 30 dagar. Susanna fortsätter; e-handelsplattformen är lätt att navigera och använda vilket också spelade en stor roll i valet av e-handelsplattform.

E-handeln som försäljningskanal
Paul Mitchell har idag två webbutiker, en B2B som vänder sig mot frisörer och en B2C som vänder sig till slutkonsumenten. Utan att kanibalisera på varandras områden är målet att istället komplettera varandra och öka försäljningen genom att sprida varumärket och igenkänningsfaktorn som i slutändan ger en win-win. Frisörerna har unika konton till webbutiken som de använder när de lägger sin beställning. På så vis kan man enkelt följa historiken och följa upp vilka produkter som är mest efterfrågade på de olika salongerna. Susanna, förklarar att hon tycker om att Starwebs e-handel är responsiv och att hon enkelt kan gå in och administrera orders även när hon inte är på kontoret.  Hon gillar att hon själv kan skapa nya konton till kunderna och att processerna i Starweb är enkla.

Framtiden
Det som ligger närmast i framtiden är ett nytt utseende på produkterna.  Det är en spännande förändring som också medför extra arbete såsom att lägga upp nya bilder och nya namn, samt plocka bort utgående produkter. Senaste året har e-handeln exploderat och Susanna säger att hon märker det finns ett mycket större sug online och i e-handeln än tidigare. E-handeln har därför blivit en alltmer viktigare kanal för Paul Mitchell, både i försäljningssyfte och för kundrelationerna.

 

FAKTA:
Intervjuad: Susanna Björklund, ansvarig för marknad, produkter och utbildning
Kund sedan 2014
Butiksstorlek: PREMIUM
Webshop: shop.paulmitchell.se och www.hairaffair.nu