Google Analytics för e-handel

Med Google Analytics kan ni få tillgång till detaljerad information om er trafik och försäljning.

Det spelar ingen roll vilken typ av företag ni har eller vad ni säljer. Google Analytics är en grundkomponent i er marknadsföringsstrategi som gör att ni kan övervaka och optimera konverteringar online.

Google Analytics kan verka lite förvirrande ibland även för en erfaren analytiker. Ibland är det svårt att veta vilka statistik eller rapporter som är relevanta för webbutiken, och vilka som bara är orelevanta i sammanhanget.

I den här artikeln kommer vi att gå genom åtta sätt att använda Google Analytics för att hjälpa er komma igång idag.

 

1. Använd Google Analytics för att spåra dina marknadsföringskampanjer

Med kraften från Google Analytics kan ni spåra alla marknadsföringskampanjer online (inklusive Google Ads).

Spåra vilka målsidor och källor som användare interagerar med för att slutföra ett köp. Ge detaljerad information för att se vilka trattar som är de mest effektiva och vilka inte är så ni kan göra A / B-test.

Google analytics - kanaler

Om ni har en video- eller youtube-kanal som ingår i en kampanj kan ni använda Google Analytics för att spåra hur många som tittade på videon eller genomfört ett köp på grund av den videon. Ni kan också använda Google Analytics för att ta reda på vilka kanaler ni ska fokusera på för att nå rätt kunder och få fler försäljningar.

När det gäller konverteringar och försäljning är Google Analytics är er partner in shine.

 

2. Använd Google Analytics för att spåra era försäljningar och intäkter

Så hur använder man Google Analytics för att spåra webbplatsens intäkter?

Först måste ni ställa  och svara på följande frågor:

  • Vilka är målsidorna som får flest konverteringar?
  • Hur hittar folk dessa sidor?
  • Vilka produkter representerar det högsta värdet för era kunder i din butik?
  • Hur spårar ni era onlineintäkter?

Skapa ett mål i Google Analytics baserat på era svar. Målen kan skräddarsys för att spåra genomförda transaktioner, vilket gör att ni kan spåra vilka målsidor och produkter som kunden besöker vid köp.

Det andra steget skulle vara att konfigurera Google Analytics e-handelsspårning, som vi kommer att tar upp längre ned i den här artikeln, på webbplatsen för att spåra er försäljning. Därifrån kan ni använda fliken ”Konverteringar” för att se ”Mål”, ”Försäljningsresultat” och ”Transaktion” -rapporter.

 

3. Använd Google Analytics för att spåra webbplatstrafik

När det gäller att mäta webbplatstrafik för e-handelsbutiker är Google Analytics den obestridda mästaren. Det ger detaljerad information om hur många personer som har besökt er webbutik, vilka sidor de har varit på, demografiska detaljer om användare och olika trafikkällor.

Ni kan använda Google Analytic-rapporter för att förstå mer om trafikkällorna på webbplatsen. Google Analytics visar detaljerade rapporter om:

  • Organisk trafik
  • Hänvisningstrafik
  • Social trafik
  • Direkttrafik
  • E-posttrafik

Ni kan jämföra olika trafikkällor för webbplatser och tidsperioder (dvs. 30 dagar eller sista 7 dagar) för att se om webbplatstrafiken minskar eller ökar. Detta kan hjälpa er att spåra:

  • Var webbplatsen eller målsidor kan påverka försäljningen
  • Hur bra det fungerar, vilka länkar ger mest trafik. Om ni behöver fokusera starkt på länkbyggnad.  Upptäcka sidor med fel som behöver fixas. Skapa en bättre försäljning eller marknadsföringstratt för webbbutik.

För att se webbplatstrafiken klickar ni på fliken ”Förvärv” och kontrollerar varje rapport för att lära er mer om er trafik. Med det kan ni förstå vem och var era potentiella kunder kommer ifrån, vilket tar oss till min nästa punkt.

 

4. Använd Google Analytics för att förstå målgruppen

Använd Google Analytics-data för att få en tydlig bild av vem era potentiella kunder verkligen är.

Ni kan använda Google Analytics för att upptäcka följande om era webbplatsbesökare:

Kön

Jämför data för att se om trafiken huvudsakligen består av manliga eller kvinnliga besökare. Den här rapporten kan vägleda er för att se om ni lockar rätt kön till webbbutiken eller hur ni kan använda den för att skräddarsy ert innehåll. Ni hittar den här rapporten under Målgrupp > Demografi> Kön.

Ålder

Ta en titt på åldersintervallet för er målgrupp så att ni kan förstå vilka åldersintervall som troligtvis besöker webbplatsen. Ni kan hitta den här rapporten under Målgrupp > Demografi > Ålder.

Enheter

Se vilka enheter (även OS-system) besökarna använder mest för att besöka er butik. Vi använder telefoner i allt större utsträckning, detta innebär att en mobilvänlig butik är viktigare än någonsin för att säkerställa att framtiden förblir lönsam.

Du hittar den här rapporten under Målgrupp > Mobil > Enheter

Intressen

Via intresserapporterna i Google Analytics får ni en bättre uppfattning om vilka intressen era besökare har på andra delar av internet. Detta hjälper er att identifiera en mer specifik målgrupp, möjligheter eller förutsättningar, bättre idéer för blogginnehåll osv.

Ni hittar denna rapport under Målgrupp > Intresse > Översikt.

 

5. Använd Google Analytics för att lära er mer om kunders köpbeteende

Om ni vill lära er mer om era kunder kan ni se och analysera deras köpbeteende. Förstå vilka typer av produkter de vill se, klicka på och lägga i varukorgen.

För att hitta den här rapporten, gå till Konverteringar > E-handel > köpbeteende.

Använd rapporten ”Köpbeteende” och fliken Beteende i Google Analytics för att förstå köpresan för både nya och återkommande kunder på er webbplats.

Den här rapporten ser ni bara om e-handelsinställningen för Google Analytics är aktiverad. 

Google Analytics - Köpbeteende

 

6. Använd Google Analytics för SEO och sökordsanalys

Rapporten ”Webbplatssökning” ger en översikt över de termer, sökord och sidor som kunderna söker mest efter på er webbplats.

Istället för att förlita sig starkt på sökordsanalyser från Google kan ni få insikter från besökare som kommer till er sida. Webbplatssökning hjälper er att optimera webbplatsen så att ni kan ranka högre i sökmotorer som Google för ämnen, funktioner eller produkter som kunder faktiskt letar efter.

För att hitta den här rapporten, gå till Beteende > Webbplatssökning.

Kombinera ”Intresse” -rapporten från fliken Målgrupper och din ”Webbsök” -rapport som ett utmärkt sätt att samla rätt sökord och fraser för att optimera era e-handelsbutiker för framtida kunder.

 

7. Använd Google Analytics för att spåra övergivna varukorgar

Övergivna varukorgar är ett problem för alla e-handelssajter, stora som små. Studier visar att nästan 70% av onlineinköpen är oavslutade. 

Att använda Google Analytics för att spåra er webbutiks varukorg kan hjälpa er att lösa problemet innan det blir värre.

För att spåra övergivna varukorgar med Google Analytics måste ni först skapa ett Google Analytics-mål, där en besökare måste slutföra en beställning / köp. Om ni nyligen har skapat ert mål för första gången, måste ni ge GA lite tid att fylla i rapporten först.

Efter det kan ni se rapporter som ”Mål” och ”Trattvisualisering” under fliken ”Konverteringar” för att spåra vilka sidor som kunder inte kommer till.

Google analytics - Trattvisuallisering

 

8. Använd Google Analytics med Google Ads för bättre annonser

Om ni kopplar ert Google Analytics-konto till era AdWords-konton kan ni få tillgång till värdefull information för att skapa PPC-kampanjer och Google-annonser som konverterar. Eftersom data från Google Analytics är specialiserade på er webbutik kan ni hitta sökord som resulterar i fler konverteringar.

 

Ställ in e-handelsspårning i Google Analytics i tre enkla steg:

Steg 1. När ni har skapat ett Google Analytics konto går ni till avsnittet ”Admin” som visas längst ned till . Välj ”vänster Inställningar för e-handel”.

Steg 2. I den tredje kolumnen på höger sida kan du se ”E-handel-fliken”, klicka på den och ställ in den till ”JA.” Nu får ni se informationen om transaktioner. Ni kan också lägga till trattsteg för att få mer detaljerade rapporter.

Google analytics - ehandel

Steg 3. Ni kan se e-handelsrapporterna under fliken ”Konverteringar” till vänster på sidan. Ni kanske inte ser era rapporter ännu fyller så ge Google Analytics lite tid att samla in data från er webbplats.

 

Sammanfattning

Att veta hur man använder Google Analytics för e-handel är bara toppen av berget. Det är vad ni gör med datan som är viktigast. Ta informationen och vidta åtgärder för att optimera er e-handel för fler konverteringar och köpupplevelse.