Får er webshop trafik men ingen försäljning?

Det är inte helt ovanligt att en webshop får hundratals, till och med tusentals besökare, men av någon anledning har låg försäljning eller ingen alls.
Det finns ett antal faktorer som direkt påverkar en kunds beslut att göra ett köp, från så små detaljer som färgen på ”Köp” -knappen till sättet ni väver in företagets story.

Som med alla analyser måste alla möjliga orsaker utvärderas objektivt innan en lösning kan implementeras. I det här inlägget ska vi undersöka några vanliga orsaker och titta närmare på lösningarna. Er webshop kommer med störst sannolikhet inte att vara den första upplevelsen potentiella kunder har med e-handel.
På samma sätt som vi förväntar oss att kött, fisk och mejeriprodukter finns längst in i en matbuik finns det vissa konventioner som användare förväntar sig av en webshop. Vissa kan tyckas uppenbara, men ett litet misstag kan enkelt leda till många förlorade försäljningar.

 

Ger webshoppen ett professionellt intryck?

Varumärket innefattas av allt som visas på webshoppen – allt från typsnitt till vilken färgpalett används av besökare för att förstå vem ni är som företag och om de ska handla eller inte. Här är en snabb och enkel checklista:

  • Har ni en professionell logotyp?
  • Använder ni en stark visuell varumärkesidentitet med jämna färger och typsnitt?
  • Är bilderna högkvalitativa och tydliga (undvik suddiga eller ”pixliga” bilder)?
  • Är text lätt att läsa och, ännu viktigare, skanna?

Tänk på den värsta logotypen ni någonsin har sett – Vilken kan det vara? Om ni har svårt med att komma på det är det inte förvånande.

Bra logotyper minns man. Inte de dåliga.

Logotypen är inte ert varumärke – ni bygger det separat – men det kommer att bli ert varumärkes ansikte. Det visas på er webshop, produkter, marknadsföringen, skyltar och skyltfönster och nästan alla andra platser där potentiella kunder interagerar med ert varumärke.

Oavsett budget förtjänar ni en bra logotyp.

Samma gäller era fotografier. Era foton kommer att användas av besökare för att bedöma kvaliteten på produkterna, investera i dem i enlighet därmed.

När det gäller att skapa egna högkvalitativa produktfoton använder ni enkla och prisvärda verktyg som:

Om er nuvarande webshop inte använder professionell och snygg fotografering kan det skrämma bort kunderna.

 

Uppfattas er webshop som pålitlig?

Frågan som alla potentiella kunder ställer medvetet eller omedvetet.

Att bygga kundförtroende när ni har nollförsäljning kan vara utmanande, men det är ett nödvändigt steg för att konvertera webbplatsbesökare till kunder. Eftersom era besökare inte kan lära känna er personligt måste ni se till att webshopen inbjuder och gör att alla besökare känner sig säkra.

Det finns ett antal sätt detta kan göras.

  1. Visa användargenererat innehåll. Om ni inte har några kundfoton eller recensioner att använda i webshoppen eller i marknadsföringen, kan ni överväga att ge produkt till vänner, familj eller influencers i utbyte mot användarfoton eller recensioner. Ni kan också köra en tävling eller giveaway. Dessa bilder kan användas i betalda annonser, på webbplatsen eller i sociala kanaler, vilket gör dem till värdefulla tillgångar för att bygga konsumenternas förtroende.
  2. Chatta med kunder live. Även om ni inte kan vara fysiskt närvarande i webshoppen kan ni fortfarande presentera er själva och få kontakt med alla besökare genom chatt. En chattfunktion kan läggas till i webshoppen med appar som ZenDesk eller via Facebook Messenger.
  3. Använd sociala medier för att bygga relationer. Sociala medier är en viktig del av ett företags online-närvaro. Hittade de inte er via någon av era sociala profiler är det troligt att de kommer att kolla upp er på sociala medier innan de fattar några beslut.

Även om man inte behöver vara på varje social plattform, bör ni finnas på de kanaler som kunder använder. Detta kräver regelbundna uppdateringar för att visa att företaget är aktivt och engagerar sig med kunder i kommentarer och med direktmeddelanden.

 

Är navigationsmenyn lätt att använda?

I de flesta fall hittar användare sin väg från hemsidan till produktsida och till kassan genom att använda era navigationsmenyer. Dessa finns vanligtvis högst upp (huvudnavigering) och längst ner (sidfotnavigering) på er webshop.

Huvudnavigeringsmenyer kan se olika ut. Men ofta finns det en butiksknapp som vanligtvis leder till en samlingssida med alla produkter eller fäller ned en rullgardinsmeny för att sortera produkter i ytterligare kategorier, som dam, herr och barn.

Beroende på er webshop kan ni också inkludera länkar till andra sidor som kunder kanske vill besöka innan de gör ett köp, till exempel:

  • Om oss, för kunder som vill lära sig mer om företaget eller er historia
  • Kontakta oss, så att kunder kan kontakta er med frågor och funderingar
  • FAQ, för att svara på några av de vanligaste frågorna kunder har om produkterna
  • Frakt, så att kunder vet hur mycket de kommer att behöva betala utöver priset på deras köp
  • Storleksguide, för att hjälpa kunder att säkert beställa rätt storlek

Talar texterna till rätt målgrupp?

En annan viktig del av vilken bra hemsida som helst är copyn – texten som övertygar och leder besökarna att handla.

Texterna bör vara övertygande och aktuella. Onödigt långa meningar eller stora stycken kan göra att besökare tappar intresset för det ni försöker sälja. Ett av de vanligaste copywriting-misstagen är att inte ha en idealkund i åtanke. Er målkund ska kunna landa på hemsidan och säga: ”Den här webbplatsen är för mig.”

Att sälja online handlar allt om förtroende, och ingenting ser lika oprofessionellt ut som ett bländande stavfel på en webshops hemsida. Även om ni har korrekturläst flera gånger är det värt att be en vän eller till och med anlita en copywriter för att kontrollera.

 

Förhindrar pris- eller betalningsalternativ kunder från att handla?

Om konverteringsgraden är stark från produktsidan till kassan, men ni tappar en hel del vid den sista punkten kan ni behöva göra följande:

  • Undersök om några av era produkter och frakter kan omvärderas för att bli mer attraktiva för kunder.
  • Skapa en gratis frakttröskel för att uppmuntra kunder att köpa mer, tex fraktfritt vid köp över 299 kr.
  • Ge ett bredare val av fraktpriser, från billig standardfrakt till en dyrare expressleverans eller hemleverans.
  • Ge kunder fler betalningsalternativ i kassan genom att lägga till mobila betalningsalternativ som Swish och Klarna Checkout.
  • Erbjud nya kunder en rabattkod vid första köpet som de kan använda i kassan.

Ju enklare ni kan göra kassan, desto högre är chanserna att öka din konverteringsgraden. Om kunderna tar sig hela vägen till detta sista steg i sin shoppingresa, är det upp till er att göra kassaupplevelsen friktionsfri.

 

Finns det en retargeting-strategi?

Det är viktigt att komma ihåg att inte alla är redo att göra ett köp vid sitt första besök i en webshop. Beroende på behovet, produkten och priset, kan deras beslut kräva flera besök, mer tid och ytterligare överväganden.

Retargeting riktar sig till tidigare webbplatsbesökare baserat på de åtgärder de vidtog, som att överge en varukorg eller besöka en viss produktsida. Det är en effektiv strategi att hålla ert varumärke top of mind för besökare som ännu inte är redo att köpa av er.

Det krävs en del tekniska inställningar, men retargeting är en kraftfull form av marknadsföring eftersom den dynamiskt kan visa annonser för besökare efter att de lämnat en webshop. Ett av de mest populära sätten att inrikta sig på tidigare besökare, om du är med Facebook och Instagram annonser.

 

Vad mer kan hindra försäljningen?

Om ni tittar objektivt på er webshop kan ni snabbt avslöja vad som potentiellt hindrar försäljningen. Att vara uppmärksam på metoder som används av de mest framgångsrika e-handelsföretagen kan hjälpa till att förbättra den totala shoppingupplevelsen. Om ni är säkra på er affärsidé är dessa små förändringar oftast vad som behövs för att börja sälja mer.

Så ta ett steg tillbaka nu, titta på er e-handel med nya ögon och ställ följande frågor:

  • Ger webshoppen ett proffesionellt intryck?
  • Uppfattas er webshop som pålitlig?
  • Är navigationsmenyn lätt att använda?
  • Talar texterna till rätt målgrupp?
  • Förhindrar pris- eller betalningsalternativ kunder från att handla?
  • Finns det en retargeting-strategi?

Vill ni veta hur Starweb kan hjälpa er öka försäljningen?

Kontakta oss och få kostnadsfri feedback av experter kring bland annat:

  • Utforska den mest mångsidiga e-handelslösningen.
  • Få anpassade rekommendationer och genomgång baserat på era unika affärsbehov.
  • Hjälp med att skala er e-handel mer effektivt med branschledande prestanda- och merförsäljningsfunktioner.

Genomgången sker på plats eller över telefon, det kostar ingenting och man förbinder sig inte till något.

Chatta med oss nu!