4 sätt att förbättra användarupplevelsen för er e-handel

Varför är användarupplevelsen viktig? När användare besöker er webbplats kommer deras erfarenhet att diktera om de vill komma tillbaka eller inte. I likhet med hur en matupplevelse kan påverkas av en otrevlig eller en grinig servitör, kan en användares upplevelse på er webbplats svajas av en bra eller dålig design. Om webbplatsen är lätt att navigera, teckensnittet är lättläst, utseendet är tilltalande och användarna smidigt kan fullfölja den uppgift som de har på webbplatsen samtidigt som de får ett gott övergripande intryck, varför skulle de inte vilja återkomma?

Om er webbplats är motsatsen till allt ovan, är det stor sannolikhet att användarna inte kommer tillbaka.

Användarupplevelsen är viktig eftersom det är hur företag interagerar med kunderna. Det är hur och när rätt information visas som avgör om besökaren förstår vad, och hur, de ska göra. Användarupplevelsen är viktig eftersom en användares tid på er webbplats kan vara skillnaden mellan att ert företag får en lojal kund eller förlorar dem till konkurrenter. Det är därför som användarupplevelsen, UX, är ryggraden i alla onlineföretag.

 

Förstå användarupplevelsen (UX)

För att uttrycka det enkelt är användarupplevelsen hur enkel och behaglig en digital applikation är att använda. Ta Apple till exempel. En av de största anledningarna till att Apple är så stora i dag är på grund av hur enkelt Apple-gränssnittet är att navigera. Oavsett om det är första eller hundrade gången man använder en Apple-enhet, är det ganska enkelt att navigera och hitta på egen hand. Apple visste att nyckeln till att förbättra användarupplevelsen var att underlätta navigeringen för konsumenterna.

Dessutom är det mätbart. Undersökningar visar en avkastningsgrad på 2 till 100 gånger(!) för varje krona som investeras i UX – när det görs på rätt sätt. Det är i princip en garanterad positiv avkastning eftersom investeringen görs i kundernas välbefinnande. McAfee kunde minska sina supportsamtal med 90% till följd av ombyggnad av användargränssnittet. ESPN såg en intäktsökning på 35% efter en ny design av hemsidan.

Att förbättra användarupplevelsen och öka konverteringar är av största vikt för företag. Nedan beskriver vi fyra sätt som hjälper er att förbättra e-handelsupplevelsen för användare:

 

1. Förbättra UX-designen

Oavsett om ni är ett litet företag eller väletablerade kommer dessa tips hjälpa till att stärka företagets varumärke online och förbättra UX.

Optimera sidhastigheten

Det finns inget tålamod i en tid då informationen förväntas omedelbart. Sidhastighet är en viktig faktor i en webbplats UX eftersom användare kommer att lämna en webbplats om det tar längre tid än tre sekunder att ladda. För att förbättra sidhastigheten är här några saker som bör göras:

  • Minska laddtiden för en sida genom att optimera bilderna och filerna på webbplatsen. Gör detta genom att ladda upp rätt bildformat baserat på bilderna på er webbplats. PNG-formatet är bäst för infografik, samt för bilder med grafik och text i bilden på en webbplats då det ger hög kvalitet och har stöd för transparens (genomskinlighet) i bilden. JPEG-formatet är bäst för foton som visas på en webbsida då det ger bäst komprimering och därmed snabbare laddtider. Ni bör också ändra storleken på alla bilder så att de är i så hög kvalitet som möjligt samtidigt tar bilderna tar minsta möjliga utrymme. Hitta en balans mellan kvalitet och storlek.
  • Minska laddtiden genom att optimera koden. Minimera CSS, HTML och JavaScript genom att ta bort all onödig kod från webbplatsen. Använder ni Starwebs plattform har vi redan tagit hand om det åt er.
  • Ett annat sätt att minska laddtiden, särskilt inom internationell e-handel, är att förbättra serverns svarstid genom att använda ett CDN (nätverk för innehållsdistribution / content delivery network). CDN är fysiska proxyservrar spridda runt om i världen. Dessa servrar fungerar som värdar för webbplatser och eftersom det fysiska avståndet mellan en användares dator och webbplatsen har förkortats, minskar sidans laddhastighet också.

 

2. Använd bilder effektivt

Även om era bilder måste minskas i storlek och optimeras för att hålla en hög hastighet på webbplatsen, måste ni också använda bilder effektivt för att förbättra webbplatsens UX. Hjärnan bearbetar visuella data 60 000 gånger snabbare än text, därför ska de visuella elementen på er webbplats också ska spegla det skriftliga innehållet. En sida som handlar om förbättringar av användarupplevelsen men som har en bild av en apa som äter en banan, skulle det vara ganska förvirrande. Se till att bilderna på webbplatsen är relevant till meddelandet ni vill kommunicera, och till målgruppen, samt att bilden inte distraherar från innehållet. Här är några saker att tänka på:

  • Välj kontaktpunkter i bilder och grafik som ni tror kommer att förstärka budskapet ni försöker förmedla. Gör det genom att “blurra” vissa delar av bilderna så att användarens uppmärksamhet riktas till en specifik punkt i era fotografier. Använd också använda kontrasterande färger för att lyfta fram information som måste sticka ut. Att ha en mörk bakgrund med ljusa färger i hjälper användare att urskilja vad de behöver fokusera på.
  • Olika typer av bilder kan användas av olika skäl. När det gäller era produkter, anställda och kunder är fotografering det bästa valet. Anlita en fotograf att ta autentiska bilder av era kunder och anställda istället för att använda stockfotografi. När det gäller design och kreativa processer kan illustrationer och vektorgrafik förmedla en känsla av personalisering och kontakt med besökare och kunder.
  • Alla sidor på en webbplats måste inte vara bildfokuserade för att kommunicera med besökare. Överanvändning av bilder är också en dålig sak och kan vara distraherande för användare. Se dock till att använda visuella element som stärker meddelandet och inte komplicerar det.

 

3. Använd call-to-actions på varje sida

Att skapa snygga call-to-action (CTA) -knappar på varje sida är viktigt eftersom de hjälper användare att ta sig igenom försäljningstratten. Era CTA ska vara självförklarande och tillräckligt lockande för att driva trafik och försäljning. Tänk på följande saker när ni skapar dem:

  • När det gäller att redigera eller skapa nya CTA är storleken det första som bör noteras. Era CTA ska uppmärksammas tillräckligt av användare så att de lätt ser det på skärmen, men inte för stort så att det distraherar från innehållet. CTA på cirka 44 x 44 px eller 34 x 26 px rekommenderas av Apple respektive Microsoft.
  • Färg är också viktigt när ni skapar era CTA. Dessa knappar ska locka användare. Välj inte färger enbart baserat på företagets färgpalett och varumärke, utan också utifrån de känslor de väcker. Ni behöver inte anmäla er till en kurs i färgpsykologi, men det är värt att notera att vissa känslor framkallas av vissa färger.
  • Positionering på sidan är också mycket viktigt för CTA. De bör vara framför och i mitten eller, ”above the fold / hero sektionen” på sidan. Enkelt uttryckt bör era CTA vara synliga och visas nära toppen av webbsidan.

 

4. Var konsekvent

Att vara konsekvent är en av de mest grundläggande delarna i UX-design. Då kan användare förutse placeringen av information och bättre navigera på webbplatsen. Genom att vara konsekvent bygger ni samtidigt också legitimitet och vinner användarnas förtroende. Tänk på innehållet som ert företag lägger ut som en maträtt på en restaurang: varje maträtt är ett uttalande om kocken; varje innehåll (bild, artikel, socialt inlägg etc.) är ett uttalande om ert företag. Att hålla ert företag konsekvent på webbplatsen, sociala medier och i e-postmeddelanden hjälper till att visa era besökare att Ni vet vem Ni är, vad Ni gör och till och med vad Ni står för.

 

Key Takeaways

Användarupplevelsen handlar verkligen om att erbjuda kunderna den bästa digitala upplevelsen som möjligt. UX-design hjälper er att kommunicera era meddelanden effektivt och öka konverteringarna. Att investera i UX är verkligen en win-win situation. Här är de viktigaste takeaways idag:

  • Användarupplevelse är skillnaden mellan att vinna eller förlora lojala kunder.
  • Enkelt uttryckt är UX hur trevlig er webbplats är och hur lätt det är att navigera.
  • Investeringar i UX är kopplade till positiv ROI.
  • Minska laddtiden för sajten genom att optimera bilder och filer på webbplatsen.
  • Använd bilder för att stödja det skriftliga innehållet.
  • Använd CTA på varje sida för att förvandla besökare till betalande kunder.
  • Håll varumärket konsekvent för att ytterligare legitimera ert företag.

 

Vill ni veta hur UX-design kan hjälpa er växa?

Kontakta oss och få kostnadsfri feedback från Starwebs experter kring bland annat:

  • Utforska den mest mångsidiga e-handelslösningen.
  • Få anpassade rekommendationer och genomgång baserat på era unika affärsbehov.
  • Hjälp med att skala er e-handel mer effektivt med branschledande prestanda- och merförsäljningsfunktioner.

Genomgången sker på plats eller över telefon, det kostar ingenting och man förbinder sig inte till något.

Boka tid för samtal