E-handelstrender för 2023 – vad kan vi förvänta oss?

Det nya året är här – och det med besked! Efter ett turbulent och omskakande år präglat av ett oroligt närområde är vi nog många som ser framemot vad kommande år har att erbjuda. I följande inlägg kommer vi lista en del av de e-handelstrender vi ser kommer vara mest framträdande under 2023.

Social shopping allt viktigare

Företag har länge vänt sig till sociala medier för att arbeta varumärkesbyggande och även generera leads. Numera ser vi att det blir allt viktigare att kunna erbjuda varorna direkt i sociala medier – som exempelvis Instagram Shopping och TikTok Shop. Under kommande år lär antalet konsumenter som handlar sina varor direkt i sociala medier att växa. Även influencer marketing kan räknas till social shopping och det förväntas vara fortsatt starkt.

Artificiell intelligens

Ingen har väl missat ChatGPT, Dall-E 2 eller Midjourneys entré under årets gång? Gång på gång har vi fått se nya AI-tjänster som blir enormt populära på Internet. Det finns ingenting som tyder på att deras popularitet kommer minska – tvärtom. AI lär garanterat förändra spelplanen, inte bara för e-handel, utan Internet i stort.

AI-lösningar att kolla in: 

Omnikanal i fokus

Att erbjuda en sömlös omnikanalupplevelse till kunderna spås bli allt viktigare under 2023, både för B2C och B2B. Omnikanal, från engelskans omnichannel, innebär att kunden sätts i fokus vid varje beröringspunkt eller kanal. Ett enkelt exempel på en omnikanalupplevelse kan vara att koppla ditt butikssaldo till din e-handel, så dina kunder lättare kan välja köpsätt utifrån preferens. För dig som enbart har en e-handel kan det vara värt att fundera på social shopping som vi nämnde tidigare. Genom att använda er av fler kanaler finns också chansen att knipa fler marknadsandelar – och vem vill inte det?

E-handelstrender 2023 – sammanfattning

Flexibilitet och kreativitet lär bli ledordet för kommande år! Vi ser en uppsjö av nya tekniska lösningar och verktyg som banar väg för en förändrad arena, inte bara för e-handeln. Genom att hålla ett öra mot marken kan ni vara snabba på bollen vad gäller nya trender – vilket är vitalt i dagens konkurrensdrivna marknad.