E-handelsstrategi och planering: 9 tips för att lyckas bättre

Strategi och planering spelar en grundläggande roll i affärer, inte minst online, och ännu mer i en komplex värld som nu fungerar över flera försäljningskanaler och enheter.

Framgången för en strategi inom e-handel bör mätas av den försäljning som genereras och i slutändan vinsten.

Det viktigaste är att ha en strategi och att definiera denna genom att sätta och mäta löpande mot mål och nyckeltal.

Nyckeltal och statistik bör spela en nyckelroll för att definiera framgång. Dessa bör mätas och granskas regelbundet och åtgärder vidtas baserat på resultaten.

Nästan alla framgångsrika onlineföretag som har sett tillväxt år efter år uppvisar gemensamma övertygelser, egenskaper och ambitioner.

 

1. Tydligt definierade visioner och mål

Du vet exakt vad du vill uppnå, och när och var du vill uppnå det. Ett laserliknande fokus hjälper till att bilda en orubblig övertygelse och engagemang för att bygga en framgångsrik e-handel.

”Jag vill rikta mig mot Sverige under år ett, jag har X lager, jag vill pressa X-varumärken vid olika tidpunkter på året”, “Jag ska undersöka och implementera X, Y och Z för trafik och försäljning, och jag vill uppnå X-försäljning under denna tid ”.

Genomför regelbundna konkurrent- och SWOT-analyser (styrkor, svagheter, möjligheter och hot) och agera på resultaten.

 

2. Förstå din webbplats och kundanalys

Mät hela tiden. Var medveten om och förstå din webbplats och kundanalys. Bestäm vilka mätvärden som är viktiga och fortsätt att fokusera på att förstå och förbättra alla siffror. Antal besökare, konverteringsfrekvens, genomsnittligt ordervärde, avvisningsfrekvens, återkommande kunder, totalkostnad per förvärv. Varje dag, vecka, månad och år får du feedback som kan mätas mot mål och effektivisera ditt företag. Mer information finns i Google Analytics för e-handel.

 

3. Kostnader

Kostnaderna delas in i fyra huvudområden:

  • Teknik (e-handelsplattform, webbplats, lagerstyrning, lagersystem, kassa och affärssystem),
  • Produkter (köp eller tillverkning av produkter, frakt och förpackning),
  • Marknadsföring (onlineannonsering, offline-reklam och byråavgifter )
  • Business (anställda, kontor / lageruthyrning, driftskostnader och betalningshantering).

Vissa kostnader är fasta, andra är rörliga. Kostnad per förvärv (CPA) är ett mått du kan använda för att analysera enskilda marknadsföringsaktiviteter jämfört med försäljningen totalt sett. Det är kostnad dividerat med försäljning (en kostnad på 10 kr för 100 kr försäljning motsvarar en 10% CPA).

 

4. Bygg & investera i ditt team

Framgångsrika e-handlare är oftast inte en one-man-show – det är ett lagspel. Det finns uppdragskritiska funktioner som kräver uppmärksamhet och personal. Detta krav kommer att växa exponentiellt med försäljningstillväxt med några primära och sekundära anställningar som är kritiska i början.

 

5. Kunden är Kung

Förändringar och förbättringar bör gynna besökare och konsumenter och därigenom konvertera fler webbläsare till kunder och befintliga kunder till större och mer frekventa användare. Elegant design kan vara tillfredsställande för ögat och är viktigt, men frekventa och flera webbplatsförbättringar som förbättrar slutresultatet är det som betyder något.

 

6. Omfamna förändring och kontinuerlig förbättring

Håll kontakten med utvecklingen online, inom e-handel går det snabbt, vad som händer i förhållande till teknik, marknadsföring på nätet, de senaste nyheterna, förändringar i online kulturen och förstå hur man läser grundläggande webbanalys. Agera på så många möjligheter och förbättringar som du kan. Det kan vara nya funktioner, nya exponeringsområden, en förändring av hur du arbetar eller fortsatta förbättringar av produktinformation och prissättning. Du måste bli en e-handelsexpert inom din bransch och veta så mycket som möjligt om dina konkurrenter.

 

7. Var rättvis och ärlig mot kunder och leverantörer

Att bygga ett beundrande och respekterat företag är viktigt. De ”riktiga pengarna” tjänas på lång sikt genom upprepad försäljning och rekommendationer. Med god kundservice och att vara rättvis i alla affärer kan långsiktiga relationer blomstra med både kunder och leverantörer. Kunder kan ta lång tid att få men kan förloras på ett ögonblick genom dålig kundservice.

 

8. Sök råd från experterna

Ingen kan vara expert på allt och att ha konsulter, rådgivare, utbildningsleverantörer och servicepartners som du kan lita på och följa (och mäta resultat från) är viktigt. E-handel blir inte enklare med tiden. De som lyckas betalar för råd och coaching när det gäller strategi, taktik och växande verksamhet.

 

9. Det finns inget som heter snabba pengar

Det finns en armé av företag och nystartade företag online som vill tjäna mycket pengar för lite eller inget arbete. Framgångsrika e-handlare vet att detta är en myt och internet är som alla andra företag. Det kräver fokus, hårt arbete, ständig förbättring och om du ständigt lär dig och mäter rätt kommer du att njuta av belöningarna.