Content marketing för e-handel | Så gör ni det rätt

Content marketing har blivit det största buzzordet inom marknadsföringsbranschen.

De flesta samtalen med företagare som har en e-handel eller online-närvaro handlar ofta om just content. Vad funkar och vad som inte funkar. Varje ”expert” online påstår sig ha hemligheten för framgångsrik content marketing.

Men verkligheten är den här. Liksom de flesta marknadsföringsstrategier fungerar inte nödvändigtvis det som fungerar för ett företag för ett annat. Det finns inget ramverk som alla e-handlare ska följa om de vill lyckas. Kampanjer för innehåll varierar också efter bransch.

Så vad är egentligen content marketing?

Per definition är det processen att skapa och distribuera digitalt material online för att direkt eller indirekt marknadsföra ett företag, produkt eller tjänst.

Men den definitionen är mycket bred. För att ha en framgångsrik content marketing-strategi som e-handel måste ni ta ett e-handelsspecifikt tillvägagångssätt.

Er content-strategi kommer inte att vara samma som ett B2B SaaS-företag eller en lokal B2C-återförsäljare utan online-närvaro.

Vi har sett otaliga e-handelswebbplatser bli så upptagna med deras marknadsplan, att de faktiskt tappar fokus på vad som driver deras verksamhet. Istället för att försöka kopiera en konkurrent (som kanske har eller inte har ett bra tillvägagångssätt) bör ni fokusera på konverteringar i er e-handel.

Allt ni gör behöver driva konverteringar. Det är det ultimata sättet att överleva som en e-handel.

Så om ni inte direkt eller indirekt kan koppla konverteringar till content-strategin är det en ”slösad ansträngning”. Det var det som inspirerade oss att skapa den här guiden.

Vi vill rensa alla missuppfattningar som ni kan ha om content marketing och hur det fungerar. Vi har beskrivit en enkel strategi för content marketing som är specifikt utformad för e-handel.

 

Processen för content marketing inom e-handel

Innan ni börjar blogga eller ladda upp videor på YouTube måste ni skapa en tydlig plan för er content-strategi. Kom ihåg att allt ni gör i slutändan behöver driva konverteringar.

Det här är något vi möter hela tiden i samtal med e-handelsföretag.

De börjar berätta om sin plan, som låter bra i teorin, men de vet inte sitt ”varför” bakom strategin.

Låt oss till exempel säga att ni annonserar på LinkedIn. Ni såg lite information online om hur många användare som är på plattformen och hur mycket den har vuxit under åren. Måste vara ett bra ställe att köra en content-marketing-kampanj, eller hur?

För vissa företag är det säkert så. Men det är inte fallet för e-handel.

Ni skulle veta detta om ni tog er tid att skapa en plan innan ni sätter igång en strategi. Vi har förenklat planeringsprocessen i tre enkla steg. Det är viktigt att ni följer dem i ordningen de kommer.

 

Steg 1: Börja med att identifiera målgruppen

Det kan låta enkelt, men ni skulle bli förvånade över hur många som inte vet svaret på den här frågan. Ta en stund för att se om ni verkligen känner er målgrupp.

Så här är det. Er målgrupp måste vara kristallklar innan varje content marketing-kampanj. Annars kommer det inte att ha en hög framgångsrate och leda till konverteringar.

Utan att känna till er målgrupp vet ni inte hur ni når dem.

  • Ålder
  • Kön
  • Plats
  • Gillar
  • Ogillar
  • Vanor

Det här är bara de grunder som ni måste veta för att komma igång. Att identifiera målmarknaden borde ha gjorts för länge sedan. Men den allmänna målgruppen är inte alltid densamma för enskilda kampanjer och strategier.

Låt oss till exempel säga att ert företag säljer sportutrustning online. Målgruppen är inte bara ”folk som spelar sport.”

Ni kan inte skräddarsy ert innehåll kring det eftersom det är alldeles för brett. Fotbollsspelare i Korpen är inte samma sak som medelålders manliga golfare.

 

Steg 2: Undersök och förstå deras onlinevanor

Kom ihåg att content marketing handlar om att distribuera digitala touchpoints. Det är därför det är så viktigt att ta reda på exakt vem målgruppen är.

Ni måste veta var de spenderar sin tid online. Annars vet ni inte hur eller var ni ska distribuera rätt innehåll.

Sociala medier är ett bra sätt att distribuera innehåll. Här är en grundläggande uppdelning av användningen av sociala medier baserad på ålder.

Detta kommer att berätta mer om er målgrupp, men det är fortfarande inte tillräckligt med information.

En amerikansk studie från Sprout Social ger oss följande:

 

Facebooks ålders- och genusdemografi

Förutom de som är 65 år och äldre använder majoriteten av amerikanerna i olika åldersgrupper Facebook. Det är dock viktigt att notera att användningen bland tonåringar har minskat till förmån för YouTube, Instagram och Snapchat. Nätverket lutar också mer mot kvinnor med 75% av kvinnor och 63% av män som använder plattformen.

 

 

Instagram ålders- och genusdemografi

Medan Instagram fortsätter att öka i popularitet, är dess dagliga inloggning fortfarande på andra plats bakom Facebook. 64 procent av Instagram-användare loggar in minst varje dag medan 74% av Facebook-användare loggar in minst dagligen. Dessa två mönster har varit relativt oförändrade sedan 2018.

 

 

Snapchat ålder- och genusdemografi

Jämfört med andra sociala nätverk som undersöktes vädjar Snapchat mer till yngre användare. Mot slutet av 2019 rapporterade nätverket 210 miljoner aktiva användare dagligen på sin webbplats.

 

 

YouTube ålder- och genusdemografi

YouTube har utbredd användning bland alla vuxna i USA och det rankar högre än Facebook. I USA använder 73% av vuxna plattformen för videoströmning. För dem som använder nätverket rapporterade 38% av dem inloggning flera gånger om dagen. När videoinnehåll fortsätter att ta över det sociala är det viktigt att etablera er YouTube-närvaro precis som alla andra sociala kanaler.

 

 

För att göra det rätt kan ni inte göra några antaganden om vanor. I avsnittet ovan får vi endast en översikt för var de olika åldersgrupperna spenderar sin tid online. Men ålder är bara en liten del i målgruppsarbetet.

 

Steg 3: Skapa och distribuera innehåll

När ni har kommit fram till vilka plattformar som är de bästa att distribuera innehåll i för målgruppen är det dags att börja skapa innehåll.

Att börja skapa innehåll innan man har hunnit gå genom de två första stegen är ett stort misstag som de flesta företag gör. De skapar innehåll för att det blivit något företag bara ska göra helt enkelt. Och de är ofta sena med att få insikt i att de kanske slösar bort sin tid på att skapa innehåll som folk inte kommer att se eller använda.

Låt oss säga att ett företag spenderar 90% av sina marknadsresurser på bloggning. Men målgruppen konsumerar innehåll på YouTube och Instagram. Sannolikheten att de når fram till sin målgrupp är ytterst liten med tanke på att bloggen är fel plattform och dessutom i fel format. Det är inte en effektiv användning av resurser.

Vilken typ av innehåll som skapas beror också på vem ni riktar er till utifrån var de befinner sig i marknadsföringstratten.

 

marknadsföringstratt

Den här grafiken är en bra resurs för att ge er inspiration och idéer.

En konsument som aldrig har hört talas om ett företag eller e-handel är annorlunda än upprepade kunder som vet vad de letar efter och är redo att göra ett köp.

Att dela upp hela processen i dessa tre steg förenklar content marketing för företag och för e-handlare. Men om ni blandar ordningen på dessa steg kommer det inte att vara lika effektivt.

 

Olika typer av content marketing för e-handel

Nu när ni förstår metoden bakom content marketing för webbplatser e-handel är det dags att titta på några mer specifika typer av innehåll som kan använda för kampanjer.

Kom ihåg att inte alla dessa kommer att tillämpas för varje kampanj som körs. Innehållet kommer alltid att variera och baseras på vem målkunden är och de plattformar ni planerar att distribuera på.

 

Blogga

Vi rekommenderar alltid att företag startar sin content marketing-strategi med bloggning. Även om detta kanske inte är det mest populära alternativet för e-handelsföretag, är det mycket fördelaktigt när det gäller SEO.

Låt oss ta ett exempel, iXpress är ett litet företag från Malmö som säljer begagnade telefoner i sin e-handel.

I sin blogg skriver de om fördelarna med att köpa en begagnad telefon i nytt skick istället för en ny telefon från en butik.

Så om någon surfar online och letar efter mer information om begagnade telefoner, hur det fungerar och vilken effekt det har på planeten kan något av deras inlägg dyka upp. Folk kan navigera till denna webbplats även om de aldrig hört talas om iXpress.

Som e-handel konkurrerar ni med dussintals, hundratals eller till och med tusentals andra företag på nätet. Ni kan inte lita på att alla kunder går direkt till en webbplats för att köpa.

Den här sidan fungerar som en informationsguide om begagnade och refurbished telefoner, men den är också utformad för konverteringar genom att placera en köp-knapp.

Ni kan definitivt implementera strategin för blogginlägg relaterade till de produkter ni säljer online.

 

Fotografier

Den största utmaningen med att sälja online är att kunder inte kan röra och känna innan de köper det.

De förlitar sig starkt på bilder för detta. Så det är upp till er att se till att det finns massor av bilder på produkterna från nästan alla tänkbara vinklar. Detta är nödvändigt för era produktsidor, men ni kan också återanvända dessa bilder på andra kanaler.

Ni kan till exempel ge / betala en influencer som sedan lägger upp ett inlägg eller en story på Instagram där er produkt används. Eller bara lägga upp en bild där en modell kanske bär kläderna ni säljer eller om ni säljer leksaker kan det vara ett barn som leker med någon leksak från er e-handel.

Återigen är det bara under antagandet att ni har gjort rätt undersökning och identifierat den här plattformen som en plats att nå målgruppen.

Inkludera foton i bloggar. Lägg till dem i e-postkampanjer. Dela dem på andra sociala mediekanaler. Fortsätt ta originalfoton eftersom ni alltid kommer att kunna använda dem.

 

Videoinnehåll

Detta är sista punkten om hur konsumenterna behöver se era produkter innan de köper något.

Bilderna är något begränsade, men videor kan berätta hela historien. Videor kan också återanvändas över flera kanaler. Bloggen, produktsidor, e-postkampanjer och profiler på sociala medier är alla bra ställen att distribuera.

Dessutom säger 90% av konsumenterna att videor hjälper till att ta köpbeslut. 54% av konsumenterna vill se mer videoinnehåll från företag de stödjer. Videor på landningssidor kan öka konverteringarna med upp till 80%.

Bara att lägga till ordet ”video” i en e-post ämnesrad kan öka öppningsgraderna med 19%.

  • Produktdemonstrationer
  • intervjuer
  • animationer
  • How-to vidoes
  • Live videosändningar

Listan över möjligheter fortsätter och fortsätter. Videoinnehåll måste integreras i marknadsföringsstrategier för alla e-handelswebbplatser.

 

Slutsats

Det finns många missuppfattningar om content marketing och hur det fungerar. Som e-handelsföretag måste ni leta efter strategier som är specifika för er bransch.

Innan ni gör någonting måste ni känna till processen för e-handelsmarknadsföring.

 

Sälj online med en komplett e-handelsplattform från Starweb

Ingen annan följer upp och stöttar e-handlare såsom Starweb gör, hela vägen från plattform och ekosystem till att ge slutkunder en underbar köpupplevelse i e-handeln. Starweb jobbar utifrån “varför” och ser till helheten med tillväxt, ett komplett ekosystem med automation och med en support i världsklass.

STARTA PROVBUTIK