Varför ska man ha en blogg på webshoppen?

Varför har så många webshoppar en blogg? Är det för att butikerna online älskar att skriva inlägg? Eller kanske har de mycket fritid? Antagligen inte. Även om blogga är mycket roligt, är det också en bra marknadsförings- och SEO-strategi. Och på grund av detta startar webshopägare en blogg. Här förklarar vi varför bloggning är en så bra marknadsförings- och SEO-strategi. Dessutom kommer vi gå genom några praktiska tips om hur man skapar en blogg på en webshop.

 

Varför blogga på en webshoppen?

 

Informera målgruppen om er och era produkter

Bloggning är ett bra sätt att informera er målgrupp om er produkt. I ett blogginlägg kan ni visa hur man använder en produkt och varför människor ska köpa den. Man kan också berätta om sig själv och företaget. Och ni kommer att kunna berätta historier om era produkter ur ert perspektiv. Om ni till exempel säljer babykläder på er webshop är en blogg om barn och barnmode en bra idé.

 

Att vara top-of-mind

Att blogga regelbundet och lägga ut blogginlägg på sociala medier hjälper till att hålla er webshop top-of-mind hos målgruppen. Ni vill att målgruppen ska komma ihåg er, även om de inte kommer att köpa något just nu. Till exempel, om någon möter ett av era inlägg om hur man klär barn på varma dagar kanske det inte leder till ett omedelbart köp. Men inlägget var relevant och de fick lära känna er genom inlägget. På så sätt ökar ni chansen att folk tänker på just er när de behöver nya kläder för sina barn.

 

Blogga är en bra SEO-strategi

Att upprätthålla en blogg bidrar också till SEO. Varje gång ni skriver ett nytt blogginlägg lägger ni till nytt innehåll som Google gillar. Utöver detta kan ni genom att upprätta en blogg börja skriva innehåll relaterat till de sökord som är viktiga för er att ranka för.

 

Praktiska tips för blogg på webshoppen

 

Vad ska jag blogga om?

Ni kan skriva om alla typer av saker på bloggen, men se till att göra en ordentlig sökordsanalys först. Ni måste veta vilka sökord ni hittas för. Dessa sökord bör vara ledande när ni väljer vad ett blogginlägg ska handla om. Ett sökord är emellertid inte ett ämne ännu. Ni behöver en vinkel, en historia kring ett sådant sökord.

Ett bra sätt att komma med idéer till blogginlägg är genom att hänvisa och skriva om aktuella händelser. Håll koll på olika nyhetssajter och skriv inlägg där ni integrerar era åsikter om nyheterna i er nisch. Ett annat sätt att få idéer är att bjuda in målgruppen att lämna kommentarer på bloggen. Det kan ta lite tid att få dem, men ni kan få några frågor eller feedback som är utmärkta startare för nästa inlägg.

 

Blogg i menyn

Menyn eller toppnavigeringen på webshopen hjälper besökare att förstå vad webbplatsen handlar om och vad ni erbjuder. Det bör återspegla strukturen på er webshop. Om ni lägger till en blogg i webshoppen bör ni se till att den också visas i menyn. En blogg bör finnas i huvudmenyn.

Se till att bloggen skiljer sig från kategorierna på webshoppen. Placera det helt åt vänster (bredvid Hem), eller helt till höger i menyn. Man bör kunna klicka igenom till bloggen från er hemsida. Ni vill att besökare ska hitta bloggen enkelt. Och att länka till bloggen från hemsidan indikerar till Google att bloggen är viktig, vilket kan öka rankningen på er blogg. Se också till att bloggen är på samma domän som er webshop, på så sätt kommer både webshoppen och bloggen att tjäna på varandra.

 

Använd av taggar

Om ni har en blogg på er webshop skulle ni förmodligen skriva mycket om ämnen relaterade till era produkter. Kanske om händelser där ni använder dem, eller vad man ska använda dem för, hur man använder dem bäst, jämförelser mellan olika produkter etc. Därför är det vettigt att taggarna delvis överlappar produktkategorin och underkategorierna i webshoppen. Det här är ok. För i slutändan skulle ni vilja ranka med dessa inlägg för att driva trafik till de produkter ni säljer. Och om ni grupperar produkter, oavsett om det är i kategorier eller taggar, är det lättare att få dem att ranka.

 

Sociala medier och nyhetsbrev

Om ni startar en blogg på webshoppen, se till att dela dessa inlägg på sociala medier. Utöver detta bör ni definitivt skicka ut ett nyhetsbrev som marknadsför era senaste blogginlägg. Vi behöver en påminnelse om att ni och er blogg finns lite då och då.

 

Slutsats

En blogg är ett bra marknadsförings- och SEO-verktyg för webshoppar. I era inlägg kan ni berätta för läsarna om ert företag och era produkter, och kanske också om er själva. Inga ursäkter, bara börja blogga!

 

 

Vill ni veta hur Starwebs kunder jobbar med sina bloggar?

Kontakta oss och få expertrådgivning kring er content marketingstrategi. Genomgången sker på plats eller över telefon, det kostar ingenting och man förbinder sig inte till något.

Boka kostnadsfri konsultation