8 idéer för att få fler återkommande köp än tidigare

E-handlare arbetar alltid hårt för att utveckla nya strategier som hjälper dem att öka försäljningen.

Inom e-handeln måste en stor del av att driva försäljning och intäkter varje månad involvera insatser på nya kunder och övertyga dem att köpa för första gången.

Men e-handeln kan inte överleva på lång sikt baserat på inköp från nya kunder. För att lyckas bygga en hållbar och lönsam verksamhet under en lång tid måste ni också bygga lojalitet med tidigare kunder och övertyga dem att återkommande köp.

Varför detta fokus och energi på att driva återkommande köp?

Återkommande kunder spenderar mer – ibland så mycket som 300 gånger mer. Det är också mycket dyrare – ibland så mycket som 5 gånger mer – att konvertera en ny kund än att övertyga en befintlig kund att köpa igen. Befintliga kunder är också lättare att sälja till eftersom de redan har haft en chans att lära känna ert varumärke, prova produkterna och interagera med ert team.

 

Här är 8 användbara taktiker som kan integreras i er strategi:

 

1. Börja med varumärket

För att få tidigare kunder att köpa igen måste ni leverera en bra och minnesvärd upplevelse av ert varumärke. I slutet av dagen ska folk ska veta att ni finns och att era produkter och bemötande skiljer sig från alla andra där ute. Kunder ska inte tänka att de behöver titta någon annanstans nästa gång de vill köpa en produkt som er igen. För att övertyga dem måste ni investera i produktkvalitet och kundupplevelse men också presentera dem för ett varumärke de vill tycka om och även förknippas med.

Så frågan är, hur skapar man ett varumärke som folk kan ställa sig bakom? Här är fyra snabba tips:

1: Arbeta med en professionell designer eller varumärkesbyrå för att utveckla en sammanhängande, tankeväckande företagsidentitet som ni kan arbeta med i allt ni gör och skapar.

2: Utveckla värden runt varumärket och se till att målgruppen känner till vad dessa värden är. Var känd för något. T.ex. slogan Nike “Just do it)

3:  När er företagsidentitet, värderingar och röst har utvecklats, ha med dem överallt – allt från sociala medier och e-postkampanjer till unboxing-upplevelser och post.

4:  Låt era kunder känna att de är en del av ert varumärke – att de har en viktig roll.

 

2. Skapa en oöverträffad unboxing-upplevelse

En annan viktig investering som är värd att göra för att öka återkommande köp och kundlojalitet och som många tyvärr inte tänker på är produktförpackningen. Eftersom online-shoppare inte får den omedelbara glädjen som i traditionella butiker, måste ni göra det lilla extra och skapa en spännande, minnesvärd upplevelse för dem när de får produkten.

Det vi talar om här är unboxing-upplevelsen. En unboxing-upplevelse är när en shoppare öppnar ett paket, ser och håller en produkt i sina händer för första gången.

Det finns många sätt att utforma denna första upplevelse, man kan till exempel välja att spara lite pengar och skicka produkterna i en vanlig låda utan något annat meddelande än orderkvittot. Eller så kan man skicka produkter i ett märktpaket med klistermärken, ett handskrivet tackkort och andra små tillslag som ni vet att de kommer att älska. Min fråga till er är, vilket paket skulle ni själva vilja öppna? Vilket skulle vara mer minnesvärt för er?

Om ni verkligen vill börja driva fler återkommande köp och för närvarande inte investerar i någon form av strategi för unboxing, börja nu.

 

3. Samla innehåll från kunder

För att övertyga tidigare kunder att köpa igen måste de känna att de är en del av er story. Ni måste få dem att känna att de inte bara köper produkter från ett okänt företag. Istället få dem att känna att de ingår i ett unikt, aktivt och givande nätverk. Ni vill att kunder verkligen ska känna och tro att de är en del av något större. Något som betyder något.

Ett av de bästa sätten att bygga och vårda en gemenskapsbaserad relation med kunder är genom att samla innehåll från dem och sedan använda det i era kanaler.

 

4. Bygg ett vinnande kundupplevelsesteam

För att bygga lojalitet med kunder och övertyga dem att köpa från er igen kan ni erbjuda en oöverträffad kundupplevelse för alla som interagerar med företaget. Från det ögonblick någon landar på er e-handel för första gången, till dagen då produkterna levereras, överallt däremellan och därefter, måste ni ständigt arbeta för att ge en fantastisk nivå av kundservice och uppmärksamhet.

För att tillhandahålla fantastisk kundsupport och kundservice till besökare, kunder och följare på sociala medier måste ni bygga rätt team. Här är några av de roller och ansvar att överväga att tilldela när ni fortsätter att växa och utvecklas:

  • Live Chat Agent – En stark kommunikatör som kan föra dialog och besvara frågor från besökare och kunder via livechatt på webbplatsen.
  • Customer Success – En strategisk person som kan hjälpa kunder och se till att de får allt de behöver.
  • Community Manager – En person som kan hantera relationer i alla sociala medieprofiler.
  • Director of Customer Experience – någon som har erfarenhet av att leda strategin och vägleda teamet.

Med rätt team på plats kan ni ge tidigare, nuvarande och framtida kunder upplevelser de vill ha och behöver för att bli övertygade om att köpa från er igen.

 

5. Transparens

Ett annat enkelt sätt att bygga lojalitet och förtroende hos kunderna för att öka försäljningen är att vara transparent. Befintliga och framtida kunder vill känna att de känner och förstår ert företag, produkter, team, värderingar och vision. Online-shoppare vill inte bara ha transaktionsrelationer längre. De vill bygga meningsfulla, autentiska kontakter med de e-handelsföretag som de väljer att stödja.

Som e-handlare är det ert ansvar att hålla målgruppen med i slingan om allt som händer med företaget och era produkter. Ni bör hjälpa dem att förstå:

  • Värderingar – Er målgrupp ska ha en god förståelse för vad era värderingar är. De bör veta vad ni bryr er om, vilka era motivationer är och hur det påverkar dem och världen.
  • Vision – De ska ha en stark förståelse för vad er vision är. Vem försöker ni hjälpa? Varför byggde och lanserade ni era produkter? Vilket initiativ stöder ni?
  • Story – Målgruppen bör veta vem och varför ni startade ert företag. De ska förstå hur det har förändrats och utvecklats över tid, och vart det är påväg i en nära och avlägsen framtid.
  • Produkter – Er målgrupp bör veta när ni gör ändringar i produkter och de bör förstå varför dessa ändringar görs.
  • Policyer – De bör förstå vad era policyer är och hur de kan påverka dem. Till exempel leveranspolicy, returpolicy, livstidsgarantier etc.
  • Team – De bör veta vem era anställda är och varför de arbetar för just er.
  • Partnerskap – Er målgrupp bör förstå vem era partners och leverantörer är, vad de tror och varför ni valde att arbeta med dem framför andra företag.

Ju mer transparenta ni kan vara, desto mer förtroende kommer ni i slutändan kunna bygga med målgruppen. Öppenhet leder till förtroende och respekt som leder till lojalitet, vidare leder till mer återkommande försäljning.

 

6. Starta ett VIP / bonussystem

Om ni inte redan har gjort det, kan ni överväga att starta ett VIP-lojalitetsprogram för att driva nyförsäljning och mer återkommande köp.

VIP-lojalitetsprogram eller bonussystem är exklusiva program som belönar kunderna som köper ofta från er. De erbjuder vanligtvis exklusiva kampanjer på nyligen lanserade produkter och specialgåvor till de mest lojala och aktiva kunderna.

Lojalitetsverktyg som ni kan använda:

7. Optimera transaktionsmeddelanden

När det gäller marknadsföring via e-post har transaktionsmeddelanden skyhöga öppnings-och engagemangsnivåer. De vanligaste typerna av transaktionsmeddelanden är orderbekräftelse och leveransmeddelanden. Det här är e-postmeddelanden som era kunder troligen öppnar för att få statusuppdateringar om de produkter de har beställt.
Eftersom dessa e-postmeddelanden fungerar så bra är de en bra idé att optimera dem för försäljning och återkommande köp. Lägg till ett produktrekommendationsblock och personliga produktrekommendationer i de transaktionsmeddelanden ni redan skickar till kunder.
Som e-handlare är det ert jobb att fortsätta vårda relationerna med kunder. Att lägga till optimerade, konverteringsdrivande meddelanden och innehåll i era transaktionsmeddelanden kan stärka det faktum att ni vill utveckla långsiktiga relationer med era kunder. Generellt är det också ett bra tillfälle att sälja andra produkter eftersom det vanligtvis är när kunder är mest glada över ert företag och era produkter.

 

8. Håll tidigare kunder informerade

Det sista sättet att driva återkommande köp är att helt enkelt hålla tidigare kunder informerade om vad ni gör. Det är lätt att fokusera på att driva ny försäljning och konvertera nya webbplatsbesökare till kunder, men för att verkligen lyckas måste ni fortsätta bygga relationer med de som har köpt produkter tidigare. Här är några sätt att göra det:

  • Skicka e-postmeddelanden – Se till att tidigare kunder får personliga e-postmeddelanden. Det är OK att skicka samma standardmarknadsföringskampanjer som alla andra, men de borde också ta emot riktade kampanjer från er som presenterar innehåll baserat på tidigare köp.
  • Dela uppdateringar på sociala medier – Håll ert sociala mediesamfund uppdaterat. Marknadsför speciella kampanjkoder till dem som tidigare har köpt från er.
  • Skicka post – Skicka riktade, personliga brev och handskrivna tackkort till era tidigare kunder. Dela information om företaget, dela kampanjkoder och visa uppskattning.
  • Ring dem – Hämta telefonen och ring kunder som tidigare gjort stora inköp. Ge dem en handlingsbar kampanjkod som de kan dra nytta av.

Att fråga verkar vara en enkel taktik, men det kan vara en oerhört effektiv och billig taktik att implementera för ert företag. Allt som krävs är en liten strategi och rätt person som hjälper er att utföra det.

Nu gäller det att komma igång!