6 Viktiga fördelar med B2B webshop

Oavsett om ni är etablerade eller i början av resan mot en framgångsrik i B2B e-handel vet ni säkert förmodligen redan vilken enorm skillnad en digital försäljningskanal kan göra. Men är ni medvetna om hur mycket en webshop kan göra för organisationen och hur lång listan med B2B e-handelsfördelar är?

 

Få fler affärsmöjligheter

En webshop kan hjälpa till att stärka företagets online-närvaro och låta potentiella kunder och återförsäljare hitta företaget genom sökmotorer. 

Detta är särskilt effektivt om ni väljer att offentliggöra katalogsidorna. Men även om ni bestämmer er för att hålla katalogen privat kan ni använda riktat marknadsföringsinnehåll i webshoppen för att få uppmärksamhet från nya kunder. 

 

Förbättra försäljningen med B2B webshop

Att locka fler kunder kan bidra till att öka försäljningen men det är inte det enda sättet att en B2B webshop kan förbättra affärsresultaten. 

Att välja rätt B2B-e-handelslösning låter företagen visa relevanta och specifika produktrekommendationer för sina besökare. De kan se till att kunderna ser relaterade produkter, men också produkter med fler funktioner som öppnar upp för smart korsförsäljnings- och uppsäljningsmöjligheter. 

 

Förbättra försäljningen med B2B e-handel

Sänka kostnader

Att öka intäkterna medan och samtidigt minimera kostnader kanske låter omöjligt, men det är en mycket verklig fördel och kanske det viktigaste med B2B-e-handel. 

Med modern teknik kan nästan alla aspekter av ett företag tas online, inklusive orderinmatning, klientinformation och kundservice. Genom att automatisera och effektivisera dessa olika processer kan företag sänka onödiga kostnader och vara mer produktiva. Detta gäller särskilt med ERP-integrerad B2B-e-handel. 

 

Få kundåterkoppling

En fantastisk köpupplevelse online gör att kunder kommer tillbaka för mer, och det kan till och med hjälpa till att driva försäljningen. Vad skulle ni själva tro på mer: PR-text från en tillverkare / grossist eller en positiv recension från en annan kund? 

Genom att erbjuda en exceptionell B2B-webshop kan ni förvandla kunder till evangelister. Genom att helt enkelt lämna en recension kan kunder som delar sin entusiasm ha en otrolig effekt på företaget.

 

Nå nya marknader

Vi nämnde redan att en B2B-webshop kan hjälpa till att nå fler kunder. Och dessa kunder behöver inte nödvändigtvis vara i befintliga marknader. 

 

B2B webshop

Eftersom online-försäljning inte förlitar sig på tillgängligheten hos ett säljteam, kan er digitala försäljningskanal vara tillgänglig dygnet runt, 365 dagar om året. Genom att eliminera utmaningen som tidsskillnader ofta utgör i orderprocessengör B2B-e-handel det enklare än någonsin att betjäna en bredare internationell marknad. 

 

Uppnådatacentricitet med ERP-integrerad B2B webshop

En kraftfull B2B webshop effektiviserar och automatiserar massor av processer, och den kan också ge ofta förbisedda inblickar i de data som är viktiga för försäljnings- och marknadsföringsverksamheten – särskilt om ni integrerar B2B-e-handelsplattformen med ERP-systemet. 

Om ni har en integrerad e-handel kan ERP-systemet beräkna detaljerad försäljningsstatistik för var och en av era kunder. Totalt antal beställningar, intäkter, vinstprocent eller till och med rabatter inom en viss tidsperiod. Med så mycket tillgänglig data finns det inte plats för vaga uppskattningar.

 

Sälj B2B med komplett e-handelsplattform från Starweb

Med Starweb får ni en integrerad e-handlslösning som kommunicerar sömlöst med era viktigaste system.

PROVA B2B E-HANDEL