3 tips för att maximera julhandeln online

Visste du att e-handeln ökar med ca 30% under november och december jämfört med andra månader? I det här inlägget visar vi hur du optimerar din webbplats för en lönsam shoppingsäsong.
Julhandeln är den absolut mest lönsamma tiden på året för e-handlare, samtidigt närmar både Black Friday och Cyber Monday sig snabbt. Nu är det ett perfekt tillfälle att optimera din e-handel, inte endast för julhandeln, utan för att se till att kunderna blir återkommande året runt.

Tips för e-handel #1: Optimera din SEO

Mobilsökningar överstiger stationära sökningar; det har de gjort ett tag nu.  Därför är det viktigt att din webbplats är optimerad för mobil SEO genom att använda sökord och fraser med lång svans (long tail), samt ge fullständig information.

En bra SEO-plan bidrar inte bara till att minska ditt beroende av PPC-annonsering, utan kan också förbättra resultatet genom andra marknadsföringskanaler.

Var ska du börja? Prova detta.

  1. Börja optimera för kampanjsökord

När e-handeln slog igenom i Sverige och alla plötsligt kunde köpa precis vad de önskade online, gjorde de flesta något som kommer helt naturligt – de började leta efter produkter de ville ha, till en lägre kostnad.

Runt helgdagarna ökar användningen av kampanjsökord drastiskt. Fokusera därför på sökord med long tail som bygger på termer som ”REA”, ”rabatt”, ”erbjudande”, ”kupong” och ”billig”.

Gör en sökordsanalys för att få en bättre uppfattning av vad som gäller för just din bransch och börja optimera dina sidor ur den data du får fram.

  1. Förbered högtidspecifika titeltaggar och metabeskrivningar

Titeltaggar och metabeskrivningar är oftast det som engagerar kunder vid en sökning på Google (SERP) innan de fattar beslut om vilken sajt de ska besöka.

 

Att aktivt och selektivt optimera dina titeltaggar och metabeskrivningar för kommande eller nuvarande helgdagar och kampanjer kan hjälpa till att öka klickfrekvensen (CTR).

Bättre CTR innebär mer trafik, även om din ranking inte ändras (även om högre CTR kan korrelera med förbättrad ranking).

 

  1. Skapa ”Evergreen” högtid- och kampanjwebbadresser

Ett stort misstag som de flesta e-handlarna gör är att ta bort landningssidan för tex Midsommar, Halloween, Black Friday, Cyber Monday, Cyber Week, Jul och Nyår efter att varje evenemang är över.

Att ha kvar sidorna och hålla samma webbadresser live hela året förbättrar dina SEO-resultat. Om du dessutom använder dem år efter år börjar du få mer auktoritet på den specifika sidan.

Gå tillbaka till din analys för förra året och ta reda på vilka webbadresser eller landningssidor som användes för dessa händelser. Antingen återaktivera samma URL eller omdirigera den till en mer permanent URL som du kan använda framöver.

Undvik datumspecifika webbadresser så ofta du kan (om det är ett återkommande evenemang).

  1. Optimera dina influencer-kampanjer

Sökmotorer försöker i sina sökresultat att återspegla vad som troligast vädjar till besökaren, baserat på vad som är mest tilltalande på nätet. Eftersom de flesta influencers använder offentliga sidor kommer sökmotorer genomsöka och indexera innehållet.

Influencer-kampanjer via sociala medier är ett bra sätt att bygga starkare sökordsrelevans för din webbplats. Många företag missar det. När du arbetar med influencers, försök se till att dina ansträngningar binder tillbaka till några av dina viktigaste landningssidor för högtider, kampanjsökord och ditt varumärke eller URL.

  1. Uppdatera guider från förgående år på webbplatser och bloggar

Ett utmärkt sätt att arbeta med länkbygge är att kontakta webbplatser med gamla presentguider. Uppdatera gamla julklappstips från tidigare år och föreslå sätt att förbättra eller förnya det till webbplatsen.

Du kan tex påpeka att vissa av produkterna inte längre finns, är föråldrade eller att det finns uppgraderade versioner eller modeller. Nu kan du istället länka guiden till egna produkter. De som läser guiden får mer värde av den, webbplatsen uppfyller sitt löfte och du har fått nya länkar som boostar din SEO.

Upprätta en lista med framstående presentguider online, identifiera deras författare eller redaktion, och skriv sedan en bra text som skickas till webbplatserna.

 

Se till att inkludera:

  • en länk till det gamla innehållet
  • en tydlig anledning till att sidan behöver uppdateras
  • en länk till din nya produkt eller landningssida

Tips för e-handel #2: Var aktiv på sociala medier

Sociala medier är en av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsstrategierna. Till stor del eftersom det ger en unik möjlighet att bygga varumärkesmedvetenhet och öka din synlighet utan att direkt behöva betala för det.

Julhandeln och andra evenemang ger dig chansen att använda roliga teman i dina bilder, tävlingar, presentguider och allt annat du vill använda för att driva försäljning och engagera kunder.

 

Här är tre fantastiska sätt att få ut mesta möjliga av din sociala medier:

  1. Glöm inte att dekorera

Inför jul och andra högtider brukar de flesta butiker dekorera sina ingångar, kassor, skyltfönster och mycket mer.

Bara för att din butik är online ska du givetvis också dekorera den!

Troligtvis använder du redan några olika sociala mediekonton, det är som att ha flera olika butikslokaler. Du kan använda dina sociala kanaler som virtuella fastigheter och en förlängning av din webbplats för att visa samma bilder som du använder där. Du kan också lägga ned lite mer arbete och använda olika bilder som är relaterade, för att skapa ett sammanhängande tema som binder samman er digitala närvaro.

 

  1. Dela roligt innehåll

Julen och helgdagarna är en stressande tid för många människor, så kom ihåg att ta behandla dina följare som människor och inte bara som konsumenter.

Att samarbeta med följare på detta sätt ger dem chansen att se den personliga sidan av ditt varumärke och går långt mot att bygga kundlojalitet.

Du kan lära dig mycket om kunderna när du aktivt engagerar dem och lyssnar på vad de har att säga om sig själva och sitt eget liv.

 

Instagram Polls (omröstning)

Ett sätt att engagera sig i sociala medier är genom att starta omröstningar. Här är ett exempel på en Instagram Story poll:

Detta är direkt relaterat till försäljning.

Det går att ha “omröstningar” om vad som helst:

  • Vilken högtid, om någon, firar du?
  • Har du hunnit köpa alla årets julklappar?
  • Om du måste välja bort något från julen, vad skulle det vara?

 

  1. Använd relevanta hashtaggar

Det finns mycket som kan förvandlas till en hashtagg:

  • Själva helgdagarna (#godjul, #gladpåsk, #midsommar #julmys osv.)
  • Shopping (#BlackFriday, #CyberMonday, #mellandagsrea #julmarknad)
  • Mat (#Hemmagjord, # Julmat, #julmust)

Om du delar specifika produkter, se till att du hashtaggar dem också!

 

Tips för e-handel #3: Kampanjer och erbjudanden

År 2019 har e-handeln förändrats en hel del när det gäller marknadsföringstekniker, i syfte att öka konverteringarna.

Oavsett om det är ny teknik eller marknadsföringsstrategier, har e-handlare varit tvungna att anpassa sina butiker till en ständigt föränderlig bransch för att sälja sina produkter på det mest effektiva sättet.

Det är därför det är viktigt att se till att din butik är fullt optimerad och redo med sina kampanjer och marknadsföringsstrategier innan stora högtider som Black Friday och Cyber Monday, julhandeln och mellandagarna.

 

Här är några viktiga punkter du kan göra för att se till att din butik är fullt optimerad och utrustad årets viktigaste månader:

  1. Anpassa din kunds shoppingupplevelse

Ett av de bästa sätten att öka försäljningen i din e-butik är att anpassa shoppingupplevelsen för alla era kunder. Detta innebär att om du har en specifik kampanj, bör du erbjuda kunderna produkter som direkt kompletterar försäljningen.

 

  1. Uppdatera er returpolicy runt högtiderna

Om returpolicyn är för strikt under högsäsongerna riskerar du att förlora försäljning.

Helgdagarna är en tid då du borde vara lite mer flexibel och ge kunderna större bekvämlighet – helt enkelt för att fler saker sker då. Felaktiga storlekar beställs, en produkt är trasig, förväntningarna uppfylls inte etc.

Det viktiga för dig att göra är att bygga förtroende genom att se till att er returpolicy är öppen och rättvis.

Ha också längre returtider runt jul (vanligtvis till slutet av januari) så att konsumenterna har tid att returnera eller byta ut sina julklappar. Detta kommer att öka den totala kundnöjdheten och få dem att komma tillbaka även efter helgdagarna är över.

 

  1. Planera för tävlingar och Giveaways

Att arrangera olika tävlingar är ett bra sätt att öka kundnöjdheten, engagemanget och samtidigt öka försäljningen. Detta kan göras direkt på din butiks webbplats eller så kan du använda sociala medier.

På Instagram kan du till exempel posta produktbilder under julen och köra en tävling där användare får dela sitt favoritminne av julen. Inte bara engagerar du kunder och skapar en känsla av gemenskap kring ditt varumärke, utan du marknadsför också specifika produkter och erbjudanden som du kanske kör under julen.

 

  1. Överväg gratis frakt som en del av marknadsföringsplanen

Eftersom många företag numera erbjuder gratis frakt har konsumenter vant sig vid att de inte ska betala några fraktavgifter när de beställer online. För dig innebär det en möjlighet till ökad försäljning och konvertering om du börjar erbjuda gratis frakt under helgdagarna.

Sannolikheten att en kund kommer slutföra ett köp är högre än om det skulle finnas gratis frakt. Av den enkla anledningen att konsumenter föredrar att shoppa där det är så lite friktion som möjligt och för många är just frakten en deal-breaker. Det kan vara att du erbjuder gratis frakt på beställningar över ett visst belopp eller kanske erbjuder gratis frakt under en viss tidsperiod, till exempel Cyber Monday eller i mellandagarna.

Vet du inte var du ska börja? Titta på vad era konkurrenter gör men inte vem som helst utan de som anses vara ledande inom din bransch. Anteckna vad de gör och hur de gör det, sedan imiterar du deras strategi men fyller i med eget content.

 

  1. Skapa en känsla av gemenskap och moraliskt ansvar

När kunder handlar hos dig eller från vilken annan butik som helst vill de veta att verksamheten har goda värderingar. De vill vara med och bidra till något större genom att stödja din butik.

Nu när du vet vad som är viktigt för kunden kan du försöka möta dem genom att använda marknadsföringstekniker som kommunicerar era övergripande moraliska- och etiska värderingar. Ett sätt du kan göra detta är genom att donera till en av dina favoritorganisationer eller så kan du uppmuntra dina kunder att betala lite extra som kommer att gå till en god sak.

Genom att göra något litet som detta, stärker du känslan av gemenskap med dina kunder som också återspeglar ditt varumärkes värderingar. På det här sättet marknadsför du ditt företag samt delar en känsla av moraliskt ansvar med dina kunder.

  1. E-postmarknadsföringsstrategier

Att skicka epost är en viktig del av dina kampanjer. Om du har en specifik högtidsrea, rabatter eller specialerbjudanden – vänta inte till sista minuten med att få ut dessa epostmeddelanden.

Genom att fånga dina kunders uppmärksamhet i förväg, med hjälp av automatiserade e-postfunktioner, kan du vara ute i god tid med alla kampanjer för högtider. Detta kommer att öka konverteringarna när du behöver dem som mest.

Samma sak gäller också e-postpåminnelser om övergivna kundvagnar. Eftersom konsumenterna shoppar i flera onlinebutiker under julhandeln kan de glömma att kolla in just din. En påminnelse till dina kunder om deras kundvagn är ett bra sätt att öka din julförsäljning.

 

Slutsats

Högtiderna är en spännande tid för både kunder och e-handlare – och det är den perfekta säsongen som påminner oss om hur bra det känns att ge. Vi söker efter de perfekta gåvorna för alla, från makar, vänner och familj, till grannar och kollegor – även barnens lärare och tränare.

Var framförallt redo att tillhandahålla bra service och svara på alla frågor. Ditt mål ska inte bara vara att generera försäljning utan också bygga varumärkeskännedom.

 

Se hur andra e-handlare ökar sin försäljning med Starweb.

Boka Demo Nu