2019 är här – och Starweb satsar stort!

2018 var ett riktigt bra år för oss på Starweb. Tillsammans med våra kunder växte i både personalstyrka och features som ökade försäljningen för flera av er e-handlare. 2019 förväntas inte bli sämre. För tillfället jobbar vi hårt med smarta funktioner för B2B som tillsammans kommer utgöra en komplett B2B-plattform för medelstora företag i Sverige. Läs mer om vår B2B-satsning här.

Förutom B2B väntas flera förbättringar som sparar er tid, förbättrar er SEO och försäljning. Vad sägs om full bloggfunktionalitet, bättre hantering av 301-ompekningar i butiken, och tidsinställda bildspel?

Internt pågår flertalet rekryteringar. Vi som bolag växer och vill kunna fortsätta leverera en modern och komplett e-handelslösning. Därför behövs fler utvecklare, säljare, designers och supporttekniker.Och förresten, på tal om SEO. Här kommer tre snabba punkter att ha koll på för att optimera din webshop 2019:

  • Din organiska CTR
    Genom analytics har du nog koll på hur mycket trafik som kommer genom Google. Men har du kollat i search console på hur många som ser dina sökresultat? Den procentuella andelen av de som klickar på dina sökresultat utgör din CTR och enligt rapporter är det en av beståndsdelarna som Google kommer ta hänsyn till när de scannar din shop. Din CTR optimerar du genom titlar och beskrivningar.
  • Sökord
    Känns gammalt och är till viss del det. Men om du säljer skidutrustning så måste du fortfarande vara noga med att berätta det för Google! Både i rubriker, titlar, ALT-taggar och löpande texter
  • Användarvänlighet
    Så viktigt! Varför ska Google presentera din shop för sina användare om de inte kommer kunna förstå vad de kan hitta eller ska göra i shopen? Man ska alltid komma ihåg att Google också är ett företag, och de vill att deras användare ska fortsätta använda deras sökmotor – vilket ställer krav på att deras sökresultat är bra och till värde för användarna. Har du lite dålig koll på din användarvänlighet kan du kontakta våra digitala strateger som är experter på Google analytics, eller våra designers som vet hur man skapar en webshop som håller måttet 2019.

Titta gärna på och inspireras av Wohnzimmer som tillsammans med vår digitala strateg Emelie och designer Daniel gjorde just detta och valde att lyfta sin design till nästa nivå i slutet av 2018.