10 tips för att öka konverteringen på din e-handel
Om du driver en e-handel vill du givetvis få mycket trafik och att den trafiken därefter resulterar i försäljning – eller konvertering. Nedan listar vi 10 konkreta tips på vad du kan göra för att öka konverteringen på din e-handel.
Öka konvertering på din e-handel
Följ nedan tips för att se en ökad konvertering på din e-handel.
1. Definiera din målgrupp
Först och främst måste du definiera din målgrupp. Du kan inte vända dig till alla, då kommer du inte få några kunder alls. Vilka vill köpa ditt sortiment? Är det barnfamiljer, pensionärer, studenter, kaninägare eller en särskild yrkesgrupp? Du måste definiera din målgrupp så att du vet vem du vänder dig till. Pussla därefter ihop det du vet om målgruppen och sätt en strategi utifrån det.
2. Hitta din målgrupp
Var håller din målgrupp till? Om du säljer hundhalsband till pensionärer är det smartare att vara på Facebook, än Instagram. Om din målgrupp däremot är 20-åringar hittar du kanske din målgrupp på Instagram och TikTok.
3. Sociala medier
Din e-handel måste finnas på sociala medier. Ge din e-handel egna konton och använd samma logga på alla konton för att skapa en röd tråd. Fundera även kring vilket innehåll som ska finnas på varje medium. Kanske är Instagram mer passande för snabb information och LinkedIn utifrån en B2B-strategi?
4. Börja med få plattformar
Målet med sociala medier är att driva trafik. För att lyckas måste du förstå hur plattformarna fungerar. Du måste arbeta utifrån plattformarnas algoritmer för att verkligen komma upp i presumtiva kunders flöden. Därför bör du börja med bara en eller två plattformar och verkligen lära dig dem.
5. Blogga och ge kunskap
På din e-handel bör du ha en blogg där du bloggar och ger bra information till dina kunder. Inte information om dina produkter, utan kunskap som hjälper kunderna att lösa problem. Utgå från ditt kundsegment och fundera på vilken information som är relevant för dem. Om du till exempel erbjuder inredning, kanske kan du skriva ihop en guide kring hur man inreder utifrån vad som trendar?
6. Nyhetsbrev
Erbjud nyhetsbrev. Då bygger du en långsiktig relation och kan ge bra erbjudanden samt även information som dina kunder kan vara intresserade av.
7. Analysera kundernas köp
Lägg inte upp varor i din e-handel utifrån eget tycke och smak. Analysera vad kunderna verkar köpa och erbjud mer av de produkterna eller kategorierna,
8. Relevanta erbjudanden
Erbjud kunderna intressanta och relevanta erbjudanden i dina nyhetsbrev. Utgå från deras tidigare köp och köpbeteende, så ökar du konverteringen.
9. Analysera sociala medier
Analysera dina inlägg. Vad ger mest trafik och konvertering – bilder, erbjudanden eller filmer? Gör en planering utifrån det och testa vad som funkar bäst.
10. Annonser
Köp annonser, som exempelvis Google Ads. Då kommer dina produkter komma högt upp i sökmotorn när köpsugna personer surfar. Som Starwebkund har du dessutom möjlighet att få hjälp med detta via något av våra Ads-paket.