10 strategier för att öka era intäkter från e-handel

En produkt kan vara väldigt innovativ och attraktiv, men för att lyckas inom e-handel – då krävs en välutformad marknadsföring. I och med att nya och konsumentvänliga produkter inom e-handel dyker upp varje dag, så måste man som e-handlare stå ut i mängden för att nå framgång.

Den absoluta prioritering nr 1 bör vara att skapa en marknadsstrategi som tar er förbi konkurrenterna. I denna artikel går vi igenom 10 av de mest effektiva strategierna för marknadsföring inom e-handel och ni får råd om hur man bäst implementerar dem för att öka webbtrafik och för att få en riktig boost i försäljningen.

 

Implementera en affiliate marketing-strategi

En bra strategi för att nå ut till potentiella kunder är att göra det genom influencers, säljare eller andra som använder nätverk och webben för att skapa leads eller kunder. Och det gör men lättast som e-handlare genom att starta ett affiliate marketing-program. Modellen är enkel: en affiliate (publicist) marknadsför produkten på sin sajt, blogg eller andra nätverk och ni som e-handlare betalar en provision när det genereras ett lead eller en försäljning.

Ett affiliate program kan vara väldigt effektivt och lönsamt eftersom du som e-handlare bara tar kostnaden när du betalar ut provision baserat på resultatet som era affiliates gör. Det är dem som publicister som använder sina egna sajter, SOME-konton eller bloggar som når ut till era potentiella kunder som kan finnas bland deras följare, besökare eller läsare.

För att komma igång med ett affiliate marketing-program så börja med att identifiera potentiella individer eller sajter som ni vet är välkända eller har förmågan att driva trafik inom er nisch. Se sen till att ni båda är överens om vilka villkor som ska gälla, hur de ska marknadsföra er produkt, vad som räknas som ett lead, visning eller försäljning och vad provisionen ska vara.

 

Skapa en SEO-strategi

Som e-handlare lever man på sin trafik och potentiella kunder måste lätt hitta till er webbshop. En väldigt effektiv, men krävande, strategi är att satsa på SEO (sökmotoroptimering). En sådan strategi handlar om att öka sin trafik genom att man syns i sökmotorernas resultat baserat på vad kunder söker efter. Ni måste se till att ni har content på er sajt som genererar värde för potentiella kunder och att det innehållet är optimerat för de sökorden som är relevanta för era produkter. Exempel på content kan vara produkt- och kategoribeskrivningar, blogginlägg eller innehåll på SOME. Innehållet ska vara informativt, optimerat för era sökord och ge svar på frågor som kunderna har. Det är så man får in relevant trafik och ökar sin försäljning genom SEO.

 

Optimera för mobila enheter

Idag handlar de flesta på nätet via sina smartphones och i takt med att mobiltelefonerna blir mer avancerade så kommer den e-handelstrenden att fortsätta öka kraftigt. Därför är det mycket viktigt att ha sin e-handel väl optimerad för mobil trafik. Er webbshop bör ha två olika utseenden – en för desktop och den andra för mobila enheter och surfplattor.

En besökare som använder som smartphone ska lätt kunna navigera i webbshopen, lätt kunna få information om produkter och lätt kunna genomföra ett köp. Testa själva och ser hur er shopping-upplevelse är när ni handlar i egna e-handel. Den mobila marknaden är gigantisk och ni bör lägga ner tid för att få er sajt riktigt bra optimerad.

 

Erbjud rabatt till kunderna

Även den mest enkla och liten rabatt kan vara det som får en kund att konvertera och handla av er. Konsumenter som handlar online gillar verkligen att få en deal eller ett erbjudande när de shoppar och allt ifrån 10% rabatt eller kostnadsfri shipping kan vara en stor potential när det gäller att öka er försäljning.

Ni bör dock skapa kampanjer utefter mätvärden och parametrar utifrån försäljningen. Se efter vilka produkter som ska vara med, ha slutdatum för rabatterbjudandet och även vilka kunder som ska kunna få ta del av dem, så att ni inte förlorar pengar på försäljningen.

 

Använd omnikanal i er strategi

En kundresa är idag inte rak och sker inte direkt. Vi handlar online hemma i soffan, på jobbet ja varsomhelst där det finns uppkoppling. Vi använder även olika enheter vid olika tider. Man kanske ser en produkt i ett sponsrat inlägg på sin smartphone på väg till jobbet, gör en sökning på Google med sin laptop när man kommer hem och gör köpet direkt via en surfplatta dagen efter.

Att finnas på den potentiella kundens olika enheter ökar chansen till att kundresan blir av. En shoppingupplevelse ska även vara smidig och med strategier för omnikanal där man använder integrerad e-handelsmjukvara så tillhandahåller man just en smidighet för kunden, och man kan även genom effektiv marknadsföring nå kunderna på alla plattformarna de använder.

 

Uppgradera e-handelsmjukvaran

Lite äldre mjukvara som ni använder för er e-handel kan ge sämre upplevelse för era kunder. En bra e-handelsplattform och dess mjukvara ska inte bara underlätta för er att ha kontroll på ert lager och order utan även skapa en bra shoppingupplevelse. Äldre eller utdaterad mjukvara till en plattform kan göra att webbshopen upplevs som krånglig eller långsam.

Det kanske till och med inte finns uppdateringar till mjukvaran som löser de problemen. Så, ny eller uppgraderad e-handelsprogramvara innebär att ni kan hålla era kunder nöjda med effektiv orderhantering och en webbplats som är lätt att navigera i.

 

Skaffa partnerskap med andra företag

Att inleda samarbeten med andra företag i form av partnerskap är ett väldigt bra sätt att få ut ert varumärke och hitta potentiella kunder. För att komma igång så är en bra början att identifiera andra bolag som erbjuder andra typer av produkter, men som är inom samma bransch som ni är.

Försök att få till en överenskommelse där ni lyfter fram och exponerar deras produkter och där de gör de detsamma för er. Ett sätt är att skapa erbjudande där deras kunder får exklusiv rabatt på era produkter och vice versa. Både ni och er partner kan få ut mycket av ett sådant samarbete genom att ge information och rabatter till era respektive kunder.

 

Förbättra försäljningen genom befintliga kunder

Era nuvarande kunder är en stor och värdefull tillgång för er. De känner redan till er, handlar era produkter och behöver ibland bara får en påminnelse ifrån er för att vilja göra ytterligare köp. Att ha regelbunden kontakt t.ex. genom ett nyhetsbrev ökar chansen att kunder blir återkommande och stärker även ert varumärke. Ni kan även använda e-mejl för att starta en exklusiv rabattkampanj för kunder eller för att visa upp nya produkter.

 

Utöka exponering för nya målgrupper

Ju mer ni får ut ert varumärke desto större blir chansen att ni förbättrar er försäljning. Ni kanske redan har identifierat och haft riktad marknadsföring mot en viss specifik målgrupp, men det går även bra att bredda och utöka. Och genom att få bättre exponering av ert varumärke och nå ut till nya målgrupper så kommer sannolikt försäljningen också öka.

 

Erbjud fler produkter och ge bättre service

Ingen kan ha ett helt komplett sortiment på alla tänkbara produkter, men man kan utöka sin produktlinje med andra eller liknande produkter. Är man en e-handel som ändå täcker in de största delarna av ett produktutbud så kan konkurrera med att ge exceptionell service med personliga erbjudande, prenumerationer och fin kundservice. Att verkligen ge kunderna den service och upplevelse de är ute efter – eller till och med mer än de förväntar sig – så kan man vänta sig en ökad försäljning.

Om ni vill öka era affärs- och e-handelsintäkter är effektiva marknadsföringsstrategier och fin kundupplevelse vägen dit. Effektiv och ny e-handelsmjukvara, mobiloptimering och rabattkoder är några av de marknadsföringsstrategier ni bör överväga att genomföra för att öka försäljningen och varumärkexponeringen.